Dagens PS

Toyota rasar: Elbilar inte hela framtiden

Toyota
Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda spår att elbilen aldrig kommer få en större global marknadsandel än 30 procent. (Foto: Toyota)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 jan. 2024Publicerad: 24 jan. 2024

Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda, är mycket kritisk till hur enkelspårigt bilbranschen hanterar den gröna omställningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en värld där elektricitet inte är en självklarhet, kan inte elbilen vara den enda lösningen på den gröna omställningen. 7 av 10 framtida kunder kommer inte vilja, eller kunna välja el som drivkälla.

Så resonerar i stort Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda när framtidens drivmedel diskuteras i ett nyhetsutskick från Toyota som Bloomberg snappat upp.

“En miljard människor världen över bor i områden utan elektricitet. Batteri-elbilar kan inte förse alla med transport”, säger Toyoda.

Toyota
Akio Toyoda är kritisk till hur enkelspårig diskussionen om den gröna omställningen är. Enligt honom har debatten kidnappats av elen som det enda framtida drivmedlet. (Foto: Toyota)

“Det viktiga är inte att byta till batterieldrift eller en bränslecellsbil. Det är koldioxid som är fienden. Så låt oss alla fundera på hur vi kan minska koldioxidutsläppen direkt”, säger han.

Toyota och Mazda har den senaste tiden ifrågasatts på grund av sin tveksamma och försiktiga inställning till elektrifieringen.

Reaktion eller åsikt?

Om Toyodas utspel är en reaktion på kritiken, eller företagets verkliga analys, spekuleras det nu kring.

ANNONS

Toyoda spår också att elbilen aldrig kommer att nå en global marknadsandel på över 30 procent. En siffra som är betydligt lägre än den 67 procentiga marknadsandel som Internationella energirådet förväntar sig att elbilen ska ha redan 2030.

Toyota
Parallellt med lanseringen av nya elbilar, satsar Toyota stort på vätgasen som en framtida drivkälla. (Bild: Toyota)

Toyoda själv tror att förbränningsmotorns teknik kommer finnas kvar i framtiden, men drivmedlet kommer vara något annat än de fossila bränslen som används i dag.

Toyota har redan satsat mycket på att utveckla bland annat vätgasen som ett alternativ till el som bränsle och har ett antal projekt i drift för att kunna utvärdera gasens framtida möjligheter.

ANNONS

Senaste nytt

Läs mer:

Om Toyotas senaste vätgasbil här

Britterna saktar in: Ger fossilbilarna fem år till

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS