Dagens PS

Toyota: Bilarna som verkligen stuckit ut

Toyota
Ur en fantastisk mängd bilar tillverkade under åren, är det några modeller som ändå sticker ut. Vi har listat fem av våra udda favoriter. (Foto: Toyota)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 dec. 2023Publicerad: 20 dec. 2023

Ordet som bäst beskriver bilarna från Toyota, är nog “förnuftig”. Med det sagt finns det förstås några modeller som verkligen har stuckit ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I klassen bilar som berör, kammar nog inte japanska Toyota så många poäng.

Bilarna är bra på alla möjliga sätt och vinner bilprovningens “bästa-bil” år efter år. Men kul – nej, det är inte ett ord som förknippas med dem.

Men under åren har det självklart ramlat igenom en och annan modell som stuckit ut. Vi har tittat i backspegeln och letat fram fem utropstecken från denna japanska jättes historia.

Snobben – Toyota 2000GT

2000GT
Är detta den vackraste bilen som någonsin kommit ur en japansk bilfabrik? Förmodligen, blir svaret. I alla fall den enda som kunnat ge de italienska designhuset en rejäl match. (Foto: Toyota)

När Toyota 2000GT hade premiär på Tokyo Motor Show 1965 rev den ned rubriker som ingen annan japansk bil tidigare gjort.

Landets första superbil hade presenterat sig, och gjorde det med besked. Med svepande linjer, lång motorhuv, coupén lite lätt baktungt placerad och med grodögon, satte många av världens designhus i halsen för den japanska skönheten.

I dag är den ett hett eftertraktat villebråd på den klassiska bilmarknaden. Och en modell som verkligen har stuckit ut i Toyotas historia.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Raketen – Toyota GR Yaris

Toyota
Ser inte så mycket ut för världen, men under skalet döljer sig en bil som slår i stort sett allt på fingrarna. (Foto: Toyota)

Det är humor att en av Toyotas riktiga raketer, delar namn med en av märkets tråkigaste bilar genom tiderna. Men så är fallet med bilarna med efternamnet Yaris.

Namnet finns som en bas på alla småbilar som på något sätt delar karossen ur Yaris-familjen. Men det är också det enda de olika modellerna har gemensamt.

Detta är bilen som på alla sätt definierar uttrycket ulv i fårakläder. Med 4WD, kolfibertak och världens starkaste tre-cylindriga motor (1,6 liter och 257 hk) är den en raket som lämnar i stort ett allt efter sig vid rödljuset.

Kultbilen – Toyota Land Cruiser

Land cruiser
FJ40 heter den generation Land Cruiser som blivit den mest populära och med den mest ikoniska karossen. (Foto: Top Gear)

2021 fyllde det ikoniska Toyotanamnet Land Cruiser 70 år.

ANNONS

Inget modellnamn har någonsin fått leva så länge i den japanska bilindustrin. Det är som om Volvo fortfarande skulle hålla liv i PV444-namnet, vilket ju känns rätt befängt.

Land Cruisern har dock blivit något eget. En ikon hos Toyota. En bil som gett pålitligheten ett ansikte. En bil som var SUV långt innan SUV ens fanns som begrepp. En bil som köptes och kom att stanna länge hos sina ägare. Och när den till slut såldes, hade den behållit sitt värde fantastiskt bra.

Arbetshästen – Toyota Hilux

Toyota
Pickupen som redan från start har utmanat bilarna från pickupernas hemland USA. I dag en storsäljare i sortimentet och även en av de riktiga långkörarna. (Foto: Toyota)

Jamen, säger du, skulle inte detta vara en lista med bilar som väcker känslor? Absolut.

Men det går inte att runda grovarbetaren Hilux. Det går liksom inte att skriva en artikel om Toyota utan att ta med arbetshästen nummer ett.

Bilen som sedan den introducerades 1967, har kört tonvis med last på sina flak. Bilen som kanske är marknadens tråkigaste pickup, men som istället nog är marknadens pålitligaste slitvarg. Och kanske den bil som stuckit ut minst i sortimentet genom åren

Vildhästen – Toyota Supra A80

ANNONS
Supra
Få kan ana att det förmodligen ryms över 1000 hk under skalet på denna lilla ganska så beskedliga bil. Men så är fallet och frånåkt blir du. (Foto: Top Gear)

Supra är Toyotas stora ungdomsflirt. En ikon i tuningvärlden och en bil som i dag är hett eftertraktad på marknaden.

Modellen har kommit i ett antal generationer men frågan är om inte den fjärde generationen med dubbelturbo-maskinen är den som varit vassast på gatan. Och som dödat flest Porschar och Ferraris under åren.

Med lite enkla trim-modifieringar kunde ynglen trycka ut över 1000 hk ur den stressade raka sexan bilen rymmer.

Kör ifrån det om du kan.

Läs mer:

Om Toyotas historia här

Toyota gasar – mer än dubblar vinsten (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS