Dagens PS

Bästa elbilen att fickparkera – Topgear testar

Fortwo
Att parkera är en konst. Med Smart Fortwo går det enligt Topgear som allra bäst. (Bild: Topgear)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 07 juni 2022Publicerad: 06 juni 2022

Vilken elbil är egentligen enklast att fickparkera? Topgear vill påstå att det är Smart Fortwo. En elbil som aldrig riktigt blivit den hejdundrande succé tillverkaren hoppats på, men är en vinnare vid fickparkering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som gjorda för innerstaden

Det finns mycket för den luttrade biljournalisten att säga om elbilar. Hur snygga de är, eller hur väl de rullar i det urbana bruset. Särskilt i mindre städer, eftersom de inte drar lika mycket ström när du fastnar i bilkö eller stannar vid ett rödljus.

Så länge som du håller dig inom stadens gränser är elbilar således fantastiska, även om det är stor skillnad på bilar och bilar. För visst finns det några modeller som har just det där lilla extra som krävs för ett liv i storstaden.

Till exempel Fiat 500 eller Volkswagen e-Up om Topgear får välja. Små bilar, med stora ambitioner. Det är utan tvekan en ärbar egenskap.

För den som önskar mer extravagans och flärd finns alltid det exklusiva retroåket Mini Electric eller Honda e. Båda dyra, men det kan det också vara värt för den som vill framstå som outsägligt cool. Och så vidare.

ANNONS

Senaste nytt

Komfort och stil sedan 1998

Utöver ovan nämnda modeller finns det dock ytterligare en bil som faktiskt hängt med i snart 25 år. Vi talar förstås om Smart Fortwo. En mix av stil och komfort som tjänat storstadseliten sedan den lanserades 1998.

Så har också Fortwo de egenskaper man uppskattar hos en elbil. Till exempel bakhjulsdrift och pigg prestanda. Kort axelavstånd och snäv svängcirkel gör den dessutom till en rolig bil att köra, designad för urbana bedrifter, för att citera Topgear.

ANNONS
Fortwo

Smart Fortwo – designad för urbana bedrifter enligt Topgear. (Bild: Topgear)

 

Strandad utveckling

Varje generation av Smart Forrtwo har tillverkats i elektriska versioner, varav den första 2006, i begränsad upplaga. Den andra generationens version var desto mer tillgänglig, med ett 14 kWh-batteri från Tesla.

Det utökades sedan till generösa 17 kWh och en räckvidd på 84 mil på det gamla NEDC-systemet.

Snabbspolar vi fram till 2019, kan vi konstatera att Smart övergick helt till elektriska bilar. De inledde även ett samarbete med den kinesiska biltillverkaren Geely. Något som enligt Topgear brukar generera i bra saker, men inte riktigt blev fallet för Smart Fortwo.

Tvärtom har den elektriska versionen av Fortwo inte riktigt gått vidare i sin utveckling under de senaste femton åren. Den har fortfarande ett 17 kWh batteri, liksom en räckvidd som officiellt ligger runt 80 miles. Vilket i realiteten landar omkring 60.

Lättparkerad och värd att hylla

ANNONS

Så hur ska vi då tolka och förstå detta? Det bästa svaret är nog som följer. Du bör inte räkna med komma särskilt långt i din Fortwo. Däremot kommer du ha väldigt roligt när du parkerar den.

Kanske minns ni funktionen och diskussionen kring hur man kunde köra bilen hela vägen fram till trottoarkanten istället för att dubbelparkera? Det gör Topgear, även om de aldrig har sett det hända. Hursomhelst.

Originalets anda lever trots allt vidare i den senaste Fortwo-versionen. Senare i år lanserar Smart också en SUV.

Måhända är det 2022 som blir Fortwos år. Om inte annat vill åtminstone Topgear ta tillfället i akt att fira egenheten och parkeringsmöjligheterna med detta något förvirrande bilprojekt som ändå varat genom fyra decennier.

Till dig som älskar att fickparkera och inte kräver konstant innovation säger vi som Topgear: Smart Fortwo kommer fortsätta rulla. Var så säker.

Läs gärna en mer utförlig recension av Smart Fortwo här!

 

Läs även: Hyllade elbilen som innehåller återvunnet material

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS