Dagens PS

Tio roligaste elbilarna vi har kört

roligaste
Renault Twizy är en riktigt rolig stadsbil. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 maj 2023Publicerad: 26 maj 2023

Under åren har vi testat hundratals elbilar, men några har utmärkt sig genom att vara roliga att köra, något som inte alltid är fallet med en elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Galen acceleration är något som ofta omnämns när det kommer till elbilar. Men bara för att en bil har nackbrytande acceleration blir de inte per automatik rolig att köra.

Ett praktexempel är Mazda MX-5 som tveklöst är en av marknadens roligaste bilar.

Fortsättningsvis är bilar som Dacia Sandero – så kallade gasen-i-botten-bilar – oerhört roliga eftersom de går att köra med plattan kontant i mattan.

Nedan följer de tio roligaste elbilarna vi har kört i bokstavsordning.

En varierad lista

Det finns något av en röd tråd i listan nedan – små stadsbilar

ANNONS

Senaste nytt

BMW i3 S

BMW i3 har flera år på nacken, men tack vare dess futuristiska design ser den fortfarande modern ut.

ANNONS

Bakhjulsdriften i kombination med nästintill cykeldäck gör den dessutom riktigt körglad.

Top Gear

(Foto: BMW)

Dacia Spring

Med sina 45 hästkrafter är Dacia Spring en typisk gasen-i-botten-bil. Den går att köra för kung och fosterland precis hela tiden, utan att riskera vare sig liv eller körkort.

Dacia Spring roligaste

Dacia Spring Electric var tänkt att komma till Sverige. Men vad hände? (Foto: Dacia)

Honda e

Honda e, vinnare av Årets Högsta Växeln-bil 2020, är med sina kompakta dimensioner, bakhjulsdrift och lekfulla väghållning en genuint körglad bil. Tyvärr är den också väldigt dyr.

roligaste

Honda e är rolig men dyr. (Foto: Honda)

ANNONS

Hummer EV

Hummer EV är inte körglad på samma sätt som Dacia Spring, men den maffiga amerikanarens 1 000 hästkrafter och fullständigt brutala prestanda gör att det inte är omöjligt att skratta åt hur bisarr den är.

GMC Hummer EV roligaste

Vi provkörde bilen på plats i Florida. (Foto: GMC)

Mini Cooper SE Cabriolet

Mini Cooper SE Cabriolet tar den naturnära upplevelsen en cabriolet kan erbjuda till nästa nivå.

Dess gokart-liknande väghållning, knäpptysta drivlina, och möjligheten att erbjuda vinden i håret gör bilen riktigt körglad.

roligaste

Cooper SE Cab kör man med fördel med vinden i håret. (Foto: Mini)

Pininfarina Battista

ANNONS

Pininfarina Battista erbjuder en körupplevelse olik någon annan elbil. Utöver att vara helt sanslöst snabb – något 1 914 hästkrafter garanterar – känns den som en levande varelse.

Battista framifrån roligaste

Battista börjar på strax över 31 miljoner kronor och alla kunders önskemål kan tillgodoses. (Foto: Marcus Berggren)

Porsche Taycan

Porsche Taycan fullständigt osar kompetens och känns i mångt och mycket som en eldriven Porsche 911. Den är således förvånansvärt rolig att köra.

roligaste

Porsche Taycan har en otrolig kompetens. (Foto: Marcus Berggren)

Renault Twizy

Renault Twizy, som vi tidigare har kört på gokartbana, är minimal i storlek, och är helt fantastisk att susa omkring i, särskilt inne i stan.

roligaste

Renault Twizy är en riktigt rolig stadsbil. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Smart EQ Fortwo

Smart EQ Fortwo, är lika andra bilar på denna lista, väldigt liten och kan köras för kung oh fosterland utan att någon egentligen märker av det.

Smart Fortwo Cabriolet

Trots den korta räckvidden framstår Smart EQ Fortwo som ett vettigt val. (Foto: Smart)

Volkswagen e-up/Škoda Citigo-e/Seat Mii Electric

Volkswagen e-up, Škoda Citigo-e, och Seat Mii Electric, är alla egentligen samma bil.

Men receptet – småbilar med elmotor – är oslagbart och alla tre bilar är fantastiskt charmiga.

Andra nämnvärda elfordon i kategorin roligast

Vi har kört en rad elbilar – och andra fordon – som även de förtjänar lite extra tid i rampljuset.

ANNONS

Cupra UrbanRebel Racing Concept

Cupra UrbanRebel Racing Concept är en tvättäkta rallycrossbil.

Vi fick möjlighet att köra den dels på en grusoval, dels i samband med Race of Champions. Båda gånger var det med ett stort leende på läpparna.

Cupra UrbanRebel Racing på vift

Cupra UrbanRebel Racing Concept är en racingbil tillika konceptbil. (Foto: Cupra)

Renault Kangoo E-Tech

Även om Ford E-Transit vann Årets Högsta Växeln-transportbil var det inte för dess kördynamiska egenskaper.

Den kronan går i stället till Renault Kangoo E-Tech vars köregenskaper – utan last – gör den riktigt rolig att ratta.

Foto: Renault

ANNONS

Scania Citywide LE

Scania Citywide LE är egentligen inte en bil, utan en buss. Men eldriften innebär att den är förvånansvärt pigg och sensationen av att sitta framför framaxeln är speciell.

Att dessutom kunna trycka på knappar för att öppna och stänga dörrarna är oslagbart.

Läs även: Topplistan – de fem dyraste bilarna vi testat

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS