Att demokratisera elbilen är något alla biltillverkare vill göra, men det är lättare sagt än gjort. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Smart EQ Fortwo Cabriolet.

ANNONS

Elektrifieringen har nått alla bilvärldens hörn och i dagsläget kan man köpa allt ifrån en Renault Twizy till en Fisker Ocean till en Pininfarina Battista; det finns något för alla, och vissa biltyper är mer logiska att elektrifiera än andra.

Smart Fortwo Cabriolet
Kompakt var bara förnamnet. (Foto: Smart)

För vardagligt bruk

De flesta I Europa använder sin bil för att ta sig runt och ta sig an vardagen. Att irra runt på slingriga alpvägar eller bränna på i ytterfilen på autobahn ingår inte i de flestas vardagspussel.

På en daglig basis klarar sig de allra flesta med endast några kilometers räckvidd – en genomsnittlig svensk kör i snitt 41 kilometer per dag. Det är när det vankas långkörning där elbilar oftast blir mer problematiska.

Smart EQ Fortwo Cabriolet är bilen på marknaden med kortast räckvidd – 130 kilometer enligt WLTP – men har siktet inställt på ett enda område: staden.

Den försöker inte vara något den inte är och satsar helhjärtat på att erbjuda kompakt och överkomlig mobilitet inom stadens gränser.

Vi testade bilen i Miami – en stad där man är helt beroende av bilen – men frekventerar man europeiska storstäder märker man snabbt att det finns elektriska Smart-bilar lite varstans. I USA är de lika vanliga som Nelson Mandelas BMW.

Smart Fortwo Cabriolet
Smart EQ Fortwo Cabriolet finns inte att tillgå i Sverige. (Foto: Smart)

Kontinental favorit

Exteriört är chic egentligen det första adjektivet som man kommer på.

Något man inte får är pondus i trafiken men tack vare bilens oerhört kompakta dimensioner och direkta respons kan man irra runt i stadskärnan likt en moped.

ANNONS
ANNONS

Den påminner väldigt mycket om en elektrisk gokart.

Dörrarna är lika stora som hela bilen vilket innebär att interiören känns lika rymlig som en normalstor bil. Även Smartens bredd gör att den känns stabil och inte upplevs som så liten som man kan tro.

Interiören och infotainmentsystemet kommer direkt från Renault och är således ett potpurri av billig plast och dålig upplösning. Det finns emellertid både Apple CarPlay och Android Auto att tillgå.

Smart EQ Fortwo Cabriolet upplevs därför inte som särskilt exklusiv, även om den har en sådan utstrålning.

Smart Fortwo Cabriolet
Interiören är inte nödvändigtvis något att skriva hem om men den är åtminstone funktionell. (Foto: Smart)

Likt en radiobil

Syftet är emellertid att erbjuda transport som är billig och rolig, förutsatt att man inte hänger mycket på motorvägen.

Det lilla batteriet bidrar dels till mindre miljöpåverkan, dels att man lyckas hålla vikten nere, något som gör att effekten – 82 elektriska kusar – känns fullt tillräckliga.

Räckvidden ställer onekligen till det och det kräver en ganska lång period av tillvänjning.

I eco-läget och med luftkonditioneringen avstängd kommer man ungefär 10 mil medan det tar fyra timmar att ladda bilen fullt – ingen snabbladdning här inte.

ANNONS
ANNONS

Enligt Smart kör deras kunder ungefär tre mil per dag vilket innebär att räckvidden egentligen inte borde vara något problem.

Smart EQ Fortwo Cabriolet är den bil på marknaden med kortast elektrisk räckvidd. (Foto: Smart)

Smart Fortwo ger räckviddsångest

Med det sagt innebär den extremt korta räckvidden att räckviddsångesten är ständigt närvarande.

Det bästa är därför att helt undvika motorvägen då motorvägsfarter är lika förödande för räckvidden som Kronofogden för någon på Lyxfällan.

Smart Fortwo har emellertid sidvindsassistent – som Mercedes Sprinter – vilket i kombination med att den är rätt bred ändå gör den stabil i höga farter.

Bilens paradgren är dess förmåga att ta sig fram i trafiken likt en pilgrimsfalk samtidigt som den har svansmotor vilket gör att den har samma vändradie som en radiobil.

Smart EQ Fortwo Cabrio är genuint rolig att ratta, förutsatt att man inte tvingas till några spontana långfärdsturer.

Det tar ungefär ett sekel att nå 100 kilometer i timmen, men det är emellertid inte en hastighet man bör köra i stadsmiljö. Eldriften innebär dock att bilen känns bra mycket rappare än vad den är.

Man måste ha ett extremt förutsägbart liv för att kunna ha en Smart EQ Fortwo Cabriolet, alternativt ha flertalet bilar i sitt stall.

ANNONS
ANNONS

I Stockholm hade den för det mesta fungerat fint, förutsatt att man inte ska hämta någon på Arlanda.

Det som är härligt med Smart EQ Fortwo Cabriolet är både att den gör sig bra som cabriolet och att den fokuserar helhjärtat på en sak: att agera åkdon i stadsmiljö, något den briljerar på. Bagageutrymmet är dock förödande dåligt. 

Smart EQ Fortwo uppmanar sannerligen till diskussionen om räckviddsångest. (Foto: Smart)

Summan av kardemumman

Smart EQ Fortwo Cabriolet är flink, rolig och härlig att springa ärenden med. Passagerarsätet kan dessutom fällas helt platt, något som gör att den kan lasta mer än man tror – vi avråder dock från att åka till Ikea.

Nackdelen är att den inte går att köpa i Sverige – och börjar på 275 000 kronor i Tyskland (även om den har slutat tillverkas) – samt att kvaliteten på interiören är usel och räckvidden ett skämt.

Men den gör exakt det den ska väldigt bra, men är på tok för nischad för den svenska marknaden men presterar bättre än sitt fossildrivna syskon.

Smart Fortwo cabriolet
Smart EQ Fortwo är uteslutande utvecklad för att vara en stadsbil. (Foto: Smart)

Smart EQ Fortwo Cabriolet (2019)
Motor: Elmotor bak, 82 hästkrafter, 160 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,8 sekunder
Toppfart: 130 km/h
Elektrisk räckvidd: 130 km
Vikt: 1 115 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 2695/1663/1553 mm
Pris: från 275 000 SEK (Tyskland)

Högsta Växelns helhetsintryck av Smart EQ Fortwo Cabriolet
Slutbetyg: 3,5/5

Smart EQ Fortwo Cabriolet fokuserar uteslutande på en sak – att briljera i och kring stadskärnan. Den har marknadens kortaste räckvidd men erbjuder ett roligt paket och mycket körglädje. Det lilla batteriet innebär dessutom mindre miljöpåverkan.