Många Porsche-fanatiker är medvetna om att märket tillverkade en traktor – Porsche 111. Desto färre vet emellertid att de även tillverkade en skåpbil i form av Porsche B32.

ANNONS

Porsche B32 baserades på Volkswagen T3 – vilket är uppenbart – men är på pappret en tvättäkta Porsche.

Porsche B32
Porsche B32 har sju säten. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)

Porsche B32 är ingen ordinarie T3

Anledningen till att B32 existerar är för att den byggdes som supportbil till Porsche 959 som körde i Paris-Dakarrallyt på den tiden det begav sig. För att kunna hålla i kapp krävdes således lite extra krut.

Under huven finner man en 3,2-liters boxersexa som man plockat från en 911 3,2 Carrera och placerat längst bak i en Volkswagen T3.

Den pumpar ut 231 hästkrafter – att jämföra med 89 hästar i ordinarie T3 – och kraften går ner i backen via bakhjulen och en fem-växlad manuell Porsche-låda. Toppfarten är hela 185 kilometer i timmen.

Interiört möts man av en vanlig Volkswagen-inredning med undantag av 911-ratten och lite andra reglage. Diskret!

Baktill finner man en 3,2-liters boxersexa. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)
Porsche B32
Interiört möts man av en Porsche-ratt. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)

Gick att köpa som privatperson

Porsche B32 gick att köpa för motsvarande 1,5 miljoner kronor på 80-talet. Eftersom ingen faktiskt gjorde det sägs det existera mellan sju och tolv bilar i hela världen.

Bilen i fråga som alltså är till salu kördes av då-tidens Porsche-VD, Peter Schutz. B32 är såklart sjusitsig. Den har rullat 13 000 mil sedan 1988 och är till salu i Nederländerna.

ANNONS
ANNONS

Om du är sugen ligger den nu ute till försäljning för ganska exakt 4 miljoner svenska kronor.

Du måste inte bara vara en riktig nörd för att vilja ha en B32, men även fyra miljoner till förfogande. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)

 Läs även: Prins Bertils Porsche återfunnen i Tyskland [Dagens PS] 
Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld” [Dagens PS]