Dagens PS

Test: vi bygger McLarens F1-bil i Lego - för vuxna?

Foto: Lego
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 juli 2022Publicerad: 17 juli 2022

Lego erbjuder sannerligen något för alla åldrar. För stora barn – som vi på redaktionen – är Lego Technic tveklöst något som gör oss exalterade. Nästan alla Lego Technic-produkter är utvecklade i samarbete med någon biltillverkare och nu har turen kommit till McLarens F1-bil. Självklart har vi byggt den.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lego Technic: McLaren Formula 1 racerbil
Pris: 1999 SEK
Antal delar: 1432
Dimensioner (längd/höjd/bredd): 65/13/27 cm
Byggtid: 11 timmar
Kostnad per timme: 182 SEK

McLaren F1 ego Technic ovanifrån

Vare sig du gillar bilar, Lego eller F1 är McLaren F1-bilen i Lego-utförande ett roligt tidsfördriv. (Foto: Marcus Berggren)

Ingen enkel match

Vår tidigare erfarenhet av att bygga Lego Technic kommer från att ha byggt Lamborghini Siàn med 4299 delar och även Ferrari 488 GTE med 1682 delar.

McLaren Formula 1 racerbil som Lego själva benämner den har futtiga 1432 delar. Men tro inte att det är någon barnlek för det.

Så här snyggt såg det inte ut på vårt bord när vi byggde. (Foto: Lego)

Nördigt värre

McLaren F1 Lego Technic stoltserar med en instruktionsbok på 316 sidor, 381 byggsteg, 11 påsar med bitar och 66 klistermärken.

ANNONS

Lego-bilen är utvecklad tillsammans med den riktiga McLaren F1-bilen och är således så autentisk den kan bli.

Instruktionsboken innehåller även citat, bilder och inslag från McLaren själva. Andreas Seidl, lagchef för McLaren F1 citeras där han jämför utvecklingen av en F1-bil med att bygga ett pussel.

Faktum är att det även har byggts en fullstor Lego Technic-version av F1-bilen. Den består av 288 315 delar och tog 1900 timmar att bygga.

Den lilla modellen som vi byggde tog oss ungefär 11 timmar att bygga. Det blir 182 kronor per timme, i samma prisklass som bowling. Vi vet vad vi hade valt.

McLaren F1 Lego Technic from the side

Med sina 65 centimeter är Lego-bilen större än man kanske räknar med. (Foto: Marcus Berggren)

Detaljer, detaljer, detaljer

Det som utmärker samtliga Technic-modeller är hur sanslöst detaljrika de är. I McLaren F1-bilens fall rör det sig om en mekaniskt fungerande V6-motor med rörliga kolvar, styrning, fjädring och till och med en differentialväxel.

ANNONS

Instruktionsboken är det för mesta glasklar men vissa delmoment är otydliga och det känns som att hjärnorna bakom utgår ifrån att man har doktorerar i Legobygge.

I övrigt är instruktionerna tydliga och man bildar sig snabbt en uppfattning om vilken del man faktiskt bygger.

McLaren F1 Lego Technic

Detaljnivån är förbluffande. (Foto: Lego)

Lego för vuxna

Detaljnivån sträcker sig även till små sponsorklisterlappar som man fäster på bilen. Det svåraste med just F1-bilen eftersom alla klisterlappar helst ska sitta rakt och ska fästas på en extremt begränsad yta.

Lego hävdar att det rör sig om ”ett givande projekt för vuxna”, något vi helt klart kan skriva under på. Byggprocessen kräver mycket engagemang och koncentration.

Oavsett om man bygger själv eller med andra är det den rolig men inte särskilt fartfylld aktivitet. 

ANNONS

Daniel Ricciardo och Lando Norris gillar såklart också miniatyr-versionen av bilen de själva tävlar i. (Foto: Lego)

Summan av kardemumman

När det gäller vår erfarenhet av att bygga Lego Technic-bilar hamnar McLaren F1-bilen på en andra plats (av tre).

Trots att den har minst antal bitar erbjuder den en väldigt hög detaljrikedom för att inte tala om att hela byggsatsen är tämligen komplex.

Dessutom är det en aktivitet som verkar uppskattas av alla, oberoende av ett bilintresse. Om du är en F1-fantast – eller bara gillar bilar eller Lego – är McLaren F1 racingbil ett givet tillskott till samlingen.

När du byggt klart den kan den även pryda ditt hem så ingen gäst går miste om vad som intresserar just dig.

När du är klar kan Lego-bilen pryda ditt hem. (Foto: Lego)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS