Volvo tar bort sommar- och vinterdäck för sina elbilar i Europa och Sverige. Bilarna har nya Recharge-däck som kan användas året runt som standardutrustning. Dagens PS har testat den ”livsfarliga” däcknyheten som fått experterna att rasa – innan de ens testat.

ANNONS

Volvos elbilar C40 och XC40 kommer numera med Rechargedäck som standard. Däcken är godkända för att användas året runt och sitter på bilar som levereras i Sverige samt i Nord- och Centraleuropa.

Sänker utsläppen

Tanken är att göra livet enklare genom att du ska slippa byta däck två gånger om året och att du ska ha däck anpassade för det verkliga väglaget. Dessutom minskar däcken miljöpåverkan och koldioxidutsläpp, både genom minskad förbrukning och genom att en hjuluppsättning sparas in. Enligt Volvo går bilen åtta procent snålare med Recharge-däcken.

Livsfarliga eller en efterlängtad befrielse från däckbyten? Att starta i ishala uppförsbackar är i alla fall inget problem för Rechargedäcken. Foto: Maths Nilsson

Volvo uppger att däcken sänker elförbrukningen med upp till åtta procent jämfört med körning på vanliga vinterdäck. Dessutom sparas koldioxidutsläpp in när endast en uppsättning aluminiumfälgar till bilen behövs.

”Kan innebära döden”

Redan innan däcken har testats har de kallats livsfarliga och att de kan innebära döden. Nu när de första testerna av däcken gjorts skriver Aftonbladet Robert Collin att han aldrig varit så rädd. Och då har han ändå vält med en Mercedes i älgtestet.

Pirelli Scorpion-däcket har ett mönster som liknar friktiionsdäck, men mycket större klackar och lameller, mer lika ett sommardäck.. Foto: Maths Nilsson

Första dagen med XC40 och Pirelli-däcken var det faktiskt just exakt minus 20 i Norrtäljetrakten. Och däcken fungerade riktigt bra. Sen steg temperaturen till runt nollan och ett lätt regn gjorde vägarna glashala. Det var då jag blev riktigt rädd, skriver Robert Collin.

Volvo: Bäst balanserad säkerhet

Volvo hävdar att det är precis tvärt om. De traditionella sommar- och vinterdäcken kan vara farligare för de faktiska vägförhållandena.

ANNONS
ANNONS

Vi har testat Recharge-däcken vid olika temperaturer från -15°C till 30°C och under torra, våta, fuktiga, isiga och snöiga förhållanden. Testerna visar att Recharge-däcken erbjuder den bäst balanserade säkerhetsprestandan i ett bredare spektrum av väder- och vägförhållanden än sommar- och vinterdäck, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för året-runt-användning och speciellt under säsonger när förhållandena ändras ofta. Den erbjuder också utmärkt prestanda i våta förhållanden, uppger Volvo för Dagens PS.

På normalahala vintervägar med en temperatur strax under nollan är det svårt att känna någon skillnad överhuvudtaget. Foto: Melker Rundén

Så det är med stor spänning jag får nycklarna till en Volvo C40 med de nya åretrunt-däcken Pirelli Scorpion. Kommer jag stanna kvar på vägen? Kommer jag att bli livrädd?

Först ska det sägas att för att få ett helt rättvist omdöme om däcken så måste de jämföras på bana mot en likadan bil med motsvarande uppsättning konventionella däck. Det har jag inte haft möjlighet att göra, och ingen annan har ännu gjort det, förutom Volvo. Så omdömet om däcken är min egen subjektiva upplevelse.

Här provocerar jag Volvo C40 på en isig yta med pudersnö, då tappar åretrunt-däcken greppet totalt och det blir isdans och piruetter. Foto: Melker Rundén

Under den vecka jag testar åretrunt-däcken är det varierande väder och ganska halt väglag. Det är som mest 18 minusgrader och under några dagar ligger temperaturen runt nollan. Vid något tillfälle är det pudersnö på den frusna vägbanan och en annan dag är det ishalka som gör att det till och med är svårt att gå i vägrenen där jag kör.

Känner mig trygg även i halka

Inte vid något tillfälle känner jag mig orolig över säkerheten. Bilen ligger tryggt på vägen och de nya åretrunt-däcken håller greppet i kurvorna även när det är riktigt halt. När jag provocerar bilen i kurvorna släpper greppet ett kort tag, sedan greppar däcken tag igen. Bilen stannar kraftfullt när jag panikbromsar, även om ABS-systemet naturligtvis får jobba.

Positiv överraskning

Vid några tillfällen kör jag en Tesla med nya friktionsdäck på samma vägsträcka som jag testkört Volvon och jag märker ingen större skillnad jämfört mot Volvos åretrunt-däck. Jag är positivt överraskad av Volvos nya däck och trodde inte att däcken skulle kännas så här säkra i halka. Till viss del får det kanske tillskrivas den förträffliga fyrhjulsdriften i Volvo C40. 

Först när jag kör ut på en stor asfaltsplan med is och pudersnö och provocerar bilen avslöjar däcken sig. De tappar greppet nästan helt och det går att drifta och snurra i piruetter med Volvon. Men Volvo säger också att vinterdäck fortfarande det säkraste alternativet för isiga eller snöiga förhållanden.

ANNONS
ANNONS

Svårt utmana konventioner

Naturligtvis är det svårt att bryta med en konvention som vi är vana att tillämpa sedan 1950-talet. Då får du kritik och du blir ifrågasatt. Men under den period, november-april, som vi använder vinterdäck i Sverige är det inte alltid snö och ishalka. Det är oftare några plusgrader och ganska torrt på vägen.

Frågan är då om det är värt att ha traditionella vinterdäck på bilen i sex månader, eller om de nya åretrunt-däcken är bättre eller tillräckligt bra i verkligheten? Eller är de för farliga för att klara en paniksituation när det väl är riktigt halt?

Den som kör på is och snö större delen av vinterhalvåret kör klokt i att välja traditionella vinterdäck. Men i stora delar av Sverige är vädret mer mångfasetterat än så. Foto: Melker Rundén

Det kan jag inte svara på efter endast en veckas test. Naturligtvis vill jag helst ha splitternya dubbdäck på bilen den dagen jag måste panikbromsa i blixthalka. Och den varma tidiga vårdagen när det är åtta plusgrader skulle jag helst vilja ha sommardäck på bilen.

Livsfarliga är en överdrift

Men att kalla Volvos nya däck för livsfarliga är en överdrift. Själv tycker jag de överraskar positivt även i halt väglag. Och det skulle vara skönt att slippa däckbytet och köpa vinterhjul för 24 000 kronor. Men kör du mycket på ishala vägar som inte saltas bör du även i fortsättningen köra på traditionella vinterdäck.