Dagens PS

Teslas nya batteri är inte så grönt

omslagsbild tesla-batteri inte miljövänligt
Foto: Munro & Associates
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 16 juli 2022

Miljöargumentet är en stark drivkraft bakom omställningen till eldrivna bilar. Många lockas av möjligheten att köra bil utan att belasta samvetet med utsläpp som förstör planeten. Nu visar det sig dock att Teslas nya batteri inte är den självklara miljöhjälte som vissa kanske tror.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Laddat golv är praxis

Det hela handlar om att batterierna är designade för att utgöra en bärande del av bilens konstruktion. I den senaste generationens Tesla-bilar är det just bottenplattan som utgörs av det tunga batteriet.

På så vis får man inte bara ner bilens enskilt tyngsta komponent nära marken – något som praktiskt taget alla elbilstillverkare gör för väghållningens skull – utan man sänker också hela bilens vikt, vilket gör att en laddning räcker längre.

Superlim är inget man bråkar med

Samtidigt betyder det att alla battericeller måste limmas ihop så hårt att det i princip blir omöjligt att ta isär, om det inte är i syfte att återvinna råmaterialen. Det blir således det enda alternativet om en del av batteriet skulle ge upp.

Det är helt enkelt omöjligt att byta ut enskilda celler för att ge bilen ett längre liv – man måste ersätta hela batteriet.

Denna slutsats har Munro & Associates, som ligger bakom Youtube-kanalen Munro Live, dragit genom att montera ned en Tesla Model Y för att undersöka dess batteripaket. För att slippa grillas av den höga spänningen har man vidtagit tidskrävande försiktighetsåtgärder.

Två och en halv dag in i arbetet är de därför en bra bit från klara. 

ANNONS

Är elbilar som exempelvis Tesla Model Y så miljövänliga?

Vad betyder då allt detta? Det kanske inte är så förvånande att batteriet, när det görs till en bärande komponent i bilen, också blir mindre mottagligt för service.

Ifall det är just miljöaspekten som gör elbilen attraktiv för dig, är det värt att undersöka hur mycket de olika modellerna belastar miljön under hela processen från produktion till skroten.

Mer läsning på ämnet elbilar går att finna här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS