Dagens PS

Reuters: Tesla ljuger för kunder om räckvidden

tESLA
Tesla har hamnat i blåsväder efter att ha överdrivit bilarnas räckvidd. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 juli 2023Publicerad: 29 juli 2023

Att den räckvidd som ens elbil visar inte alltid överensstämmer med verkligheten är ingen nyhet. I Teslas fall har dock de siffrorna blåsts upp för att lura kunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För cirka tio år sedan programmerades Teslas bilar för att visa romantiserade räckviddsestimat.

Förra året fick det amerikanska märket så många klagomål beträffande undermålig räckvidd att de utvecklade ett arbetslag vars uppgift var att ställa in kunders servicebesök.

Det rapporterar Reuters.

Räckvidd som inte levererar

Det nya arbetslaget inledde sitt arbete från Las Vegas, USA, och hade som mål att hantera 750 ärenden i veckan.

Syftet var att minimera antalet kunder som flockade till serviceverkstäderna till följd av att de trodde att deras Teslor underpresterade i termer av räckvidd.

Om en kund inte svarade när man ringde instruerades medarbetare att markera kunden som okontaktbar. Om en kund svarade skulle man försöka hålla samtalet under fem minuter.

Tesla Model S toppfart
Tesla Model S Plaid har en toppfart på 322 kilometer i timmen. (Foto: Tesla)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Tesla ljög kunderna i ansiktet

Till en början använde sig Tesla av diagnosticeringsverktyg för att säkerställa att kundernas bilar faktiskt fungerade som tänkt.

Sedan bokade de av kunders verkstadsbesök och förklarade i stället hur de skulle gå till väga för att maximera räckvidden på bilarna.

När antalet ärenden började skjuta i höjden blev handläggare i stället instruerade att inte göra någon diagnos utan bara säga till kunderna att inget var fel på deras bilar.

Grisen i säcken

Enligt uppgift från Reuters utvecklades märkets räckviddsestimat med en hög dos optimism inbyggt. Anledningen var att den räckviddssiffra som kunder såg när de hoppade in i sin Tesla skulle se bra ut.

När batteriet föll under 50 procent blev helt plötsligt den uppskattade räckvidden mer verklighetstrogen.

Bilarna var dessutom utvecklade med en buffert på cirka 24 kilometer ifall batteriet skulle bli helt tomt.

ANNONS

Det var Elon Musk själv som bestämde att den uppskattade räckvidden som visades vid full laddning skulle vara extra bra.

Wall Street Tesla
Att överdriva räckvidden har varit ett aktivt val för Elon Musk. (Foto: TT)

En viktig fråga

Räckvidd är en av de största hjärtefrågorna när det gäller köp av elbil.

Räckviddsångest har på många håll varit ett hinder för elektrifiering, inte minst i USA där konsumenter kör långa sträckor i relativt höga hastigheter.

Om den angivna räckvidden är för långt från verkligheten är det omöjligt att planera sin körning.

Hamnat i blåsväder

Teslas felaktiga räckviddsangivelser har gjort att företaget har hamnat i blåsväder på flera håll.

ANNONS

Tidigare i år tvingades den amerikanska elbilsjätten att böta motsvarande 23 miljoner kronor i Sydkorea då deras angivna räckvidd inte var tillräckligt verklighetsförankrad.

Enligt sydkoreanska myndigheter var det en räckviddsdiskrepans på 26 procent jämte den angivna räckvidden.

Även på hemmamarknaden USA har EPA – amerikanska motsvarigheten till Naturvårdsverket – tvingat Tesla att sänka sina räckviddsangivelser med cirka tre procent.

Skiljer sig från andra aktörer

Biltillverkare går till väga på olika sätt för att komma fram till sina elbils räckvidd.

Reuters rapporterar att Tesla ger betydligt mer aggressiva räckviddsestimat än konkurrenterna.

Ofta är det en fråga om olika körcyklar – exempelvis används EPA i USA och WLTP i Europa – men biltillverkarna kan gå till väga på lite olika sätt.

Mercedes menar på att de själva är måna om att deras angivna siffror är i linje med vad kunderna förväntar sig.

ANNONS
Tjänstebil
Tesla har angivit överdriven räckvidd. (Foto: Tesla)

Tvingas krypa till korset

Den 19 juni tvingade koreanska myndigheter Elon Musk och två Tesla-chefer i landet att göra en offentlig ursäkt. I den framgick det att de använde sig av ”falsk marknadsföring.”

I takt med att det amerikanska märket har ökat sin försäljning med hela 13 gånger på fem år har även antalet serviceärenden beträffande räckvidd inkommit.

En amerikansk ingenjör berättar för Reuters att han tvingades ladda sin elbil ”ett dussintal” gånger på sin roadtrip från Colorado till Kalifornien, en sträcka på uppåt 200 mil.

Enligt honom måste Tesla börja kommunicera mer verklighetsförankrade räckviddssiffror, något som både sydkoreanska och amerikanska myndigheter tycker, för att inte tala om kunder.

Läs även: Sju biltillverkare går ihop – utmanar Teslas laddnätverk

Läs även: Tesla blåser kunder – hundratusentals kronor upp i rök

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS