Dagens PS

Tesla: ”Inget fel att ratten trillar av”

Model Y ratten
Prerak Patel och hans fru som satt i bilen när ratten plötsligt trillade av. (Foto: Prerak Patel)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 feb. 2023Publicerad: 09 feb. 2023

Vi har tidigare rapporterat om en Tesla Model Y-ägare vars ratt trillade av mitt på motorvägen. Nu har Tesla återkopplat i ärendet och konstaterat att det inte är en defekt och att det därför inte faller under garantin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla har dock beslutat sig för att häva köpet som en goodwill-gest och kunden, Prerak Patel, får således tillbaka sina pengar.

Brevet som kunden fick. (Foto: Prerak Patel)

Ren och skär tur

Att ingen kom till skada när bilens ratt lossnade på motorvägen är endast ren och skär tur. Efter att bilen bogserades och togs in på en Tesla-verkstad fick kunden en faktura på 1 100 kronor.

Patel hade haft bilen i mindre än en vecka innan ratten lossnade, något som gjorde att han inte känner sig trygg i sin Model Y.

Det är inte första gången ratten lossnar i en Tesla och ägaren anser att företaget måste agera för att säkerställa att det inte händer igen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ratten är det inget fel på

Efter påtryckningar och efter att Patels missöde blivit viralt skrev Tesla av fakturan. Därtill får ägaren pengarna tillbaka för sin bil, även om Tesla hävdar att det egentligen inte är något fel på bilen.

”Även om Tesla har beslutat om att fordonet inte har några fel (…) får du tillbaka pengarna för ditt köp” skriver Tesla i ett brev till kunden som har delats på Twitter.

Att en ratt trillar av en bil är emellertid inte unikt för Tesla, men hur man än vänder och vrider på det är det tveklöst något som bör klassas som ett fel.

Tesla står fast vid att de egentligen inte måste häva köpet, men gör alltså det av goodwill.

Att som konsument köpa en bil och känna sig säker på att ratten inte kommer att lossna känns givet, men tydligen inte för Tesla.

 Läs även: Här lossnar ratten i en ny Tesla – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS