Dagens PS

Switchblade: Från garaget till himlen på tre minuter

Tänk dig att köra ut från ditt garage, ta dig till en flygplats, fälla ut vingarna och flyga iväg. Vilken dröm. (Foto: Switchblade)
Tänk dig att köra ut från ditt garage, ta dig till en flygplats, fälla ut vingarna och flyga iväg. Vilken dröm. (Foto: Switchblade)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 07 nov. 2024

Amerikanska Samson Sky har finjusterat sin flygande bil Switchblade. Den nya versionen har fått en aerodynamisk design som ska göra den både snabbare i luften och på vägen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Switchblade är en trehjulig bil med fasta vingar som först introducerades 2009.

Den senaste versionen har genomgått omfattande vindtunneltester och har bland annat större vingar, en rymligare interiör och ökad bränslekapacitet.

Designförbättringar

Sam Bousfield, vd och designer på Samson Sky, berättar för Robb Report att designteamet har arbetat hårt för att förbättra bilens prestanda och minska luftmotståndet med ytterligare 2 procent.

Bland annat har man adderat infällbara sidospeglar, ny design på luftintagen och strålkastarna samt en effektivare kylning.

En Switchblade på väg till en flygplats kanske. (Foto: Switchblade)
En Switchblade på väg till en flygplats kanske. (Foto: Switchblade)
ANNONS

Senaste nytt

Prestanda

På marken har Switchblade nått en toppfart på 200 km/h.

I luften, med hjälp av designförbättringarna och propellermotorerna, har den nått en marschfart på 257 km/h under vindtunneltesterna.

ANNONS

Målet är att bilen ska kunna nå en maxhöjd på 4 000 meter.

Från bil till flygplan på tre minuter

Tanken är att ägare ska kunna parkera Switchblade i sina garage, tanka den med vanlig blyfri bensin och köra till närmaste flygplats för att lyfta.

Vingarna fälls in i karossen, medan stjärtfenan och de två propellrarna ryms i bagageutrymmet. Omvandlingen från bil till flygplan ska ta cirka tre minuter.

“Vi har använt oss av erfarenheterna från flygtesterna för att förbättra vår ursprungliga design”, säger Bousfield.

Produktion och lansering

Under de kommande 12 till 18 månaderna kommer företaget att bygga tre produktionsbilar för att testa dem i verkliga förhållanden. Två av bilarna kommer att vara standardmodeller, medan den tredje blir en Limited Edition (LE) med unik design och extrautrustning.

Kanske på väg hem efter en lyxig middag i ett annat land. (Foto: Switchblade)
Kanske på väg hem efter en lyxig middag i ett annat land. (Foto: Switchblade)

Bland tillvalen finns en starkare motor, 360-graderskameror och en rökridå (!). Interiören kan också anpassas efter kundens önskemål.

ANNONS

Efter testerna planerar företaget en nationell promotionturné för Switchblade.

“Allt vi gör är med tanke på hur vi ska kunna producera tusentals Switchblades”, säger Bousfield.

Du måste bygga mer än hälften själv

Priset för Switchblade kommer att ligga mellan 1,9 miljoner och 2,1 miljoner kronor.

Eftersom den klassas som ett experimentflygplan av FAA, den amerikanska luftfartsmyndigheten, krävs det att ägarna bygger 51 procent av bilen själva och har flygcertifikat.

Företaget kommer att erbjuda ett program för att hjälpa ägarna med bygget.

Drömmen om flygande bilar

Drömmen om att göra flygande bilar till verklighet har funnits i över 75 år.

Skeptiker tror att det dröjer till 2050 innan de blir kommersiellt gångbara, men FAA har nyligen utfärdat nya regler för avancerad luftmobilitet som skapar ett ramverk för nya typer av luftfarkoster, inklusive flygande bilar.

ANNONS

Vi har tidigare skrivit om en annan flygande bil som ser totalt annorlunda ut men med samma tänk. Oklart om de har fått rätt till kommersiellt bruk än. Men visst är den cool.

Alef Model A
Den nya Model A kommer kunna köra på vägar och flyga genom luften. (Foto: Alef Aeronautics)

Läs även:

Misstro och desinformation – skepsisen mot AI ökar. Realtid

Det är inte mobilens blå ljus som stör sömnen. News 55

Koldioxid till etanol – forskare har hittat ny metod

Forskare i Tyskland har hittat en metod för att omvandla koldioxid till etanol genom att använda koppar och kobolt, vilket de skrivit om i ACS Catalysis.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]