Dagens PS

Svenskar i topp för Audi i Dakar 2023

Sand, sand, och åter sand var det som stod på menyn för Dakarrallyt 2023. (Foto: Audi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 jan. 2023Publicerad: 16 jan. 2023

Audi har för andra året i rad tävlat med sin nya elektrifierade racingbil Audi RS Q e-tron på Dakarrallyt i Saudiarabien. Förväntningarna var höga men märket nådde inte riktigt hela vägen fram. Vi var på plats för att bevaka Dakar 2023.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt blev det 14 pallplatser fördelat på tre bilar. Även om stallet presterade bra till en början möttes de av en rad motgångar under rallyts gång.

Totalt avverkades nästan 500 mil genom den saudiarabiska vildmarken.

Årets upplaga av Dakarrallyt var riktigt tuff. (Foto: Audi)

Dakar 2023 bestod av olyckor och punkteringar

Svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist låg i topp efter prologen den 31 december. Därefter tog Carlos Sainz Sr. och Lucas Cruz över förstaplatsen.

Dakarrallyt handlar emellertid om att först och främst komma i mål, något som sällan är en självklarhet. Två veckor av stentuffa förhållanden, långa sträckor och svårnavigerad terräng ledde till en hel del bekymmer.

14 punkteringar på fyra sträckor fördelat på de tre olika bilarna ledde till att dyrbar tid förbrukades till att byta däck. Sedan tvingades Carlos Sainz och Lucas Cruz bryta efter en våldsam olycka.

Det samma gällde Mr. Dakar – Stéphane Peterhansel – som landade så hårt efter ett hopp att hans kartläsare tvingades till sjukhuset. Det innebar att hoppet för Audi landade på svenskarnas axlar efter den sjätte delsträckan.

ANNONS

Därefter väntade ytterligare åtta sträckor, men utan lagkamrater.

Audi RS Q e-tron E2 Dakarrallyt

Dakarrallyt 2023 gick inte som tänkt för Audi. (Foto: Audi)

Audi RS Q e-tron E2 Dakarrallyt

Svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist var den enda Audi-duon som tog sig i mål. (Foto: Audi)

ANNONS

Senaste nytt

Svenskarna har ordet

På plats i Dammam, Saudiarabien – där målgången för rallyt är – fick vi möjlighet att prata med både Mattias och Emil.

”Motorsport är inte kul om man inte ligger först” förklarar Mattias, som tillsammans med Emil lyckades nå pallen fem gånger under årets upplaga av Dakarrallyt.

”Andra veckan var riktigt bra” berättar Emil, ”även om den första veckan förstörde rallyt för oss”. Med det sagt har svenskarna, samt övriga teamet, lärt sig en hel del läxor som de ska ta med sig till säsongen 2024.

Dakar 2023 Mattias, Emil

Vi träffade Mattias och Emil på plats i Saudiarabien. (Foto: Audi)

ANNONS

Att den elektrifierade drivlinan på RS Q e-tron E2 fungerar råder det inga tvivel om, men för att vinna Dakarrallyt krävs det mer än så, något som är den ultimata målsättningen för Audi.

Trots att de är den minst erfarna förar- och kartläsarduon, var Mattias och Emil var det enda Audi-teamet som kom i mål och slutade totalt på en fjortonde plats.

De vill träna och tävla mycket mer än innan, något de ligger efter med jämfört med sina motståndare.

Vann gjorde Nasser Al-Attiyah som tävlar för Toyota.

Dakar 2023

Trots motgångar var Audi ändock nöjda med att fått in en bil i mål. (Foto: Audi)

Läs även: Djupdykning – Audi RS Q e-tron E2
Läs även:
Audi vill vinna Dakar 2023 med elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS