Tre av fyra sålda Volvobilar blir SUV:ar – nu avslöjar vd Håkan Samuelsson mer om Volvo Cars nya hemliga modeller.
Redan nästa år kommer nya elbilen C40 som är en coupé-SUV, senare en ny mindre SUV.
– Jag tror att de i framtiden måste vara mer aerodynamiska, säger han till Automotive News.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson väckte uppmärksamhet i hela världen i förra veckan med sitt utspel om att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Ett djärvt uttalande av en biltillverkare som precis levererat sina första elbilar till kunderna och säljer drygt 600 000 bilar som mestadels går på bensin och diesel i år.

Nu avslöjar Håkan Samuelsson nya detaljer om modellerna som ska ta Volvo närmare delmålet om att varannan bil ska vara helt elektrisk år 2025. Och det handlar till största del om SUV:ar. Redan i dag är 71 procent av de sålda Volvobilarna SUV:ar – och mer ska det bli.

Volvo XC Coupé.
Volvo lanserar C40 nästa år – som kan hämta drag av konceptbilen XC Coupé.

– När vi lägger till en. mindre SUV blir det förmodligen ännu högre, kanske tre fjärdedelar i framtiden. Det finns en tydlig trend mot små premium-SUV:ar. Det är ett mycket framgångsrikt segment, säger han.

Redan nästa år kommer Volvo med en ny elbil kallad C40. Det handlar om en mer strömlinjeformad coupé-version av dagens helelektriska XC40. Det kan göra att bilen får längre räckvidd än XC40 som nyligen klarade 33 mil i amerikanska EPA-testet.

ANNONS
ANNONS

Ett par år senare kommer Volvo att släppa ytterligare en mindre elektrisk SUV, troligen kallad XC20. Bilen byggs på en ny plattform som Volvo har hjälpt ägarkoncernen Geely att utveckla. Den så kallade SEA-plattformen kommer att delas med flera märken i koncernen.

Lynk & Co Zero Concept
Lynk & Co Zero bygger på samma SEA-platform som Volvo ska använda till den kommande lilla SUV:en. Foto: Geely

Länge har det också talats om att Volvo ska släppa en större modell ovanför XC90, kallad XC100. Håkan Samuelsson dementerar inte att Volvo ska komma med en ännu större SUV, men tycks oroa sig för en hållbarhetsdebatt.

– Jag skulle inte utesluta en något större SUV. Om vi gör det måste vi göra det på ett hållbart sätt. Vi måste se till att ett sådant fordon kommer att vara optimerat för elektrifiering. Jag tror att vad som kommer att hända i framtiden är att SUV:ar måste vara mer aerodynamiska.

SEA-platformen
Geely-koncernens nya elbilsplattform SEA blir mycket flexibel och kan användas till många modeller.