Nu är det högsäsong för att hitta jaktbilar. En robust och ombonad bil förhöjer upplevelsen av jakten och har högsta komfort både på och vid sidan av vägen. Dagens PS listar de 5 bästa jaktbilarna.

ANNONS

Älgjakten är i full gång i norra Sverige ända sedan första september. Jaktlyckan tycks ha varit god på många håll och många har redan hunnit njuta av den första älgsteken. I Mellansverige och runt Stockholm får vi vänta till 8 oktober innan det är dags att klättra upp i tornet med studsaren.

Medan du längtar till jakten finns det gott om tid att skaffa en representativ jaktbil som tar dig säkert ut på jakt. Förr i tiden var jaktbilen en pina att köra på landsväg – men nu finns det flera bilmodeller som är perfekta kompromisser mellan komfort och terrängegenskaper.

Här är fem svårslagna jaktbilar som inte kommer att köra fast.

Bentley Bentayga

När du vill resa riktigt stilfullt i första klass från bostaden till jaktegendomen och vidare ut mot passen är det nästan bara en bilmodell som gäller. Bentley Bentayga har blivit märkets mest framgångsrika modell någonsin, och det är på goda grunder.

Bentayga finns med både W12 och V8 samt en laddhybrid med en mindre V6-motor. Allra bäst för den som vill jaga med stil är de speciella jaktversionerna från Mulliner.  Bilen kommer med speciella fack för förfriskningar, utrustning och ammunition.

I kofferten finner du ett låsbart fack för två vapen. Du kan välja till en exklusiv Purdey-väska med regnrock, damasker, jaktrock och övernattningskit.
Pris från: 2,1 miljoner kronor

ANNONS
ANNONS

Mercedes-Benz G-klass

Mercedes terrängikon Geländewagen har blivit nästan lika klassisk som Land Rover. Grundmodellen lanserades redan 1979 och designen är trogen originalet än i dag.

Trots bilens robusta yttre finns alla önskvärd lyx under skalet. Dessutom är bilen så bekväm att motorvägsfärden till jaktmarkerna är en ren njutning. Bilen har portalaxlar och en otroligt bra framkomlighet i terrängen.

För den som vill skippa onödig lyx har Mercedes just släppt bilen i ett tuffare Professional-utförande med oöm inredning.
Pris från: 1 093 000 kronor

ANNONS
ANNONS

Land Rover Defender

Den mest klassiska jaktbilen av dem alla. Ursprungsmodellen av Land Rover började byggas redan 1948 och levde i utvecklad form vidare ända till 2018. Den klassiska Defendern är stryktålig som få andra bilar, men ska vi vara ärliga är den något av en pina att köra långt med.

Tur då att Land Rover lanserat en uppföljare som kom förra året. Med nya Defender färdas du ytterst bekvämt även på längre resor, utan att du behöver försöka den extremt kompetenta framkomligheten på leriga skogsvägar.

Men lika brittiskt charmigt och egensinnigt som i originalet är det inte längre.
Pris från: 674 900 kronor

Toyota Land Cruiser

Den som söker en evighetsmaskin som tar dig ut på jakten med 100 procents säkerhet behöver inte titta längre än hit. Toyota Land Cruiser är en av de mest pålitliga bilar du kan hitta.

Och även fast det är ytterst bekvämt blir det inte vräkigt eller vulgärt. Land Cruiser togs fram åt den amerikanska militären för att klara utmaningarna under Koreakriget och vara ett mer modernt alternativ till den klassiska Jeepen.

ANNONS
ANNONS

Dagens Land Cruiser är en långt mer förfinad konstruktion, men terrängegenskaperna är lika slående. Det här är bilen som aldrig ger upp eller stannar. Lyxigt och robust på en och samma gång.
Pris från: 712 400 kronor

Rivian R1T

En modern jägare är förstås klimatmedveten och då är det bara elbilar som gäller. Men hittills har det saknats riktigt bra elektriska jaktbilar. Men nu är Rivian R1T äntligen i gång med produktionen och klar för leverans – den nya tillverkaren han före både Tesla Cybertruck och Ford F-150 Lightning.

Med fyra elmotorer, en vid varje hjul, är framkomligheten svårslagen. Bilen kan lasta 800 kilo eller dra upp till fem ton. 0-100 km/h går på tre sekunder, så du blir snabbast ut på passet nästa år när bilen kommit till Sverige.
Pris från: 67 500 dollar i USA