Se hit, alla som blev glada när Volkswagen visade upp den elektriska konceptbilen ID.Buggy för tre år sedan! Nu ska den legendariska Strandloppan bli elbil på riktigt, och till råga på allt på ett sätt som är ännu mer äkta än om Volkswagen själva byggde den.

ANNONS

Retrodrömmen på bilden ovan är nämligen Meyers Manx 2.0 Electric. De som kan historien bakom bilen, som i folkmun kallas Beach Buggy eller Strandloppa, vet att det här är så äkta det kan bli.

Bruce Meyers arv lever vidare

År 1964 byggde Bruce Meyers sin första Meyers Manx. Den banbrytande karossen designades av honom själv, medan drivlinan plockades från den jämförelsevis alldagliga Bubblan.

Att bilen till stor del var en gammal hederlig Volkswagen var nog det som gjorde Strandloppan till den enorma succé den blev. Även om Meyers byggsats var den vanligaste fanns det gott om kopior, inte minst här i Sverige.

Bruce Meyers, som gick bort förra året, drev sitt företag i hela 56 år. Eftersom han sålde verksamheten och rättigheterna 2020, året innan sin död, kan legenden leva vidare.

Första nya modellen på nästan 60 år

De nya ägarna är riskkapitalbolaget Trousdale Ventures, men än viktigare är att VD:n inte är någon mindre än bildesignern Freeman Thomas. Han kanske är mest känd för att ha designat Volkswagen New Beetle, modellen som startade retrodesigntrenden i bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Thomas har designat Meyers Manx 2.0 Electric, som närmare 60 år efter starten blir företagets andra modell.

Är Strandloppan den ultimata eldrivna extrabilen?

Att Meyers Manx – Strandloppan – skulle komma tillbaka som elbil är som en gudagåva. Något vi bilentusiaster saknar i utbudet av elbilar är modeller som faktiskt kan tilltala hjärtat, och inte bara en hjärna som är överdrivet intresserad av att ligga i teknologisk framkant.

Inom kategorin bilar för stranden – visserligen ett försvinnande litet sådant – måste sägas att alla typer av förbränningsmotorer är fullständigt orimliga. Där är eldrift oändligt mycket mer rimligt, av skäl som helt och hållet har med upplevelsen att göra.

Med en elmotor kan gaspådraget regleras hårfint för bästa framkomlighet och man slipper störa alla som kommit till stranden för att njuta av naturen när den är som bäst.

Sand är förstås inte det mest räckviddsfrämjande underlaget, och därför kan batterialternativen på 20 eller 40 kilowattimmar vara aningen oroväckande. Lägg sedan på offroaddäck och en karossform som skriker turbulens, och det är bara att glömma allt vad praktisk användbarhet heter.

ANNONS
ANNONS

De små batterierna tillåter i och för sig att man uppnår något som är viktigare än räckvidd i en Beach Buggy: låg vikt. Beroende på batterival väger Meyers Manx 2.0 Electric 680 till 750 kilo, vilket dels gör att den avverkar 0-100 på fyra och en halv sekund, dels att den inte kommer att sjunka ned i sanden så lätt.

Det kanske är viktigare i en bil som ändå aldrig skulle kunna göra anspråk på någon annan roll än den roliga extrabilens. Och även om den lämpar sig bättre för nöjesåkning än turer till mataffären är det väl ingen som förbjuder en från att dundra iväg till kontoret med den när vädret tillåter?

Här finns mer att läsa om ämnet elbilar!