Dagens PS

Snåldiesel kör Sthlm-Gbg tur och retur på en tank

Nya Mercedes GLA 200 d 4MATIC har mognat betydligt jämfört med föregångaren. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 06 okt. 2021Publicerad: 06 okt. 2021

BILTEST: Nya Mercedes GLA 200 d 4MATIC
Få tillverkare har så många olika modellvarianter i sin uppställning som Mercedes. Gemensamt för i stort sett samtliga är att de är utrustade med motorer som imponerar och minsta SUV:en GLA med den snåla 150 hk dieseln är definitivt inget undantag.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Egentligen skulle det inte vara möjligt att köra 102 mil på en full tank med en helt ny bil. (Foto: Håkan Nilsson)

Egentligen borde nya GLA benämnas som en crossover trots att den är utrustad med ett off-road program nästan i klass med storebror GLB. Baserad på samma bottenplatta som A-klassen (t.ex. A och CLA) så är GLA en kompakt modell med samma motorutbud som sina ”syskon”.

Med inspiration från både A-Klassen och GLB. Betydligt snyggare än föregångaren. (Foto: Håkan Nilsson)

Ny design utvändigt och invändigt

Vad är då som är nytt jämfört med föregångaren? Svaret är i princip allt. Ny exteriördesign som i fronten hämtat inspiration från övriga A-klass modeller men mest från GLB. En genomgående tuffare och i mina ögon snyggare exteriör som kan locka fler köpare med behov av att sitta en aning högre och någon gång ta sig ut på naturvägar. Nya LED-bakljus bidrar till en tuffare design även bak.

Som alla nya Mercedes modeller är även nya GLA utrustad med det förnämliga MBUX infotainment systemet. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört får man tydliga GLB vibbar med Mercedes innovativa MBUX infotainmentsystem som huvudnummer. Förarmiljön är i det närmaste exemplarisk med sköna stolar som ger en bra komfort för de flesta kroppsformer. Testbilen var utrustad med AMG-paketet och det inkluderar bl.a. sportstolar och en tjock sportratt. Baksätet är bekvämt för två vuxna av medellängd. Bagageutrymmet sväljer 425-1.420 liter.

ANNONS

Motorn är nyckeln

Men det är under huven vi hittar det absolut bästa med GLA 200 d 4MATIC. Här huserar en snål och samtidigt bottenstark fyrcylindrig dieselrova på 150 hk och 320 Nm vridmoment. Det är den minsta dieseln som Mercedes har tillgänglig där den 190 hk starka och samtidigt snåla 220 d är det kanske mest vanliga valet. Men jag imponeras av den lilla dieselns uppförande och framförallt låga förbrukning.

Hjärtat i nya GLA 200 d är den extremt snåla 150 hk dieseln. (Foto: Håkan Nilsson)

Nu ska det ändå tilläggas att jag har en lång erfarenhet från ”snålkörning” då jag en gång arrangerade några ”snålrace” från Stockholm och 190-191 mil söderut i Europa på en full tank. Då handlade det om framhjulsdrivna 190 hk dieslar med 60 liters tank. Nu handlade det om en helt ny och knappt körd fyrhjulsdriven 150 hk diesel med en 51 liters tank. Målet var att köra Uppsala-Göteborg ToR på en tank i samband med min Polestar 2 test. Precis som tidigare ”snålkörningar” fick inte medelfarten understiga 80 km/h.

Bara tanken att försöka köra fram och tillbaka till Göteborg på en tank fick t.o.m. mig att tvivla. (Foto: Håkan Nilsson)

Den “omöjliga” resan 

Jag toppade upp tanken med traditionella tre klick, tryckte i ett halvt kilo mer luft i däcken för lättare rullmotstånd och sedan var det dags för att ge sig på utmaningen. Räckvidden visade att jag skulle kunna köra 737 km med full tank så det var upplagt för en tuff utmaning, speciellt då testbilen var utrustad med 20” hjul som skulle öka förbrukningen. Jag valde ekonomiläget i Dynamic Select-funktionen, där vi också hittar inställningar för Sport, Komfort och Off-road.

Navigationen i MBUX erbjuder även så kallad augumented reality där främre kameran tillsammans med systemet visar vilken väg du ska ta. (Foto: Håkan Nilsson)

Jag bestämde mig för att köra E18 och E20 via Örebro där det bjuds på en blandning av snabba motorvägar och en hel del 80-vägar. Nya GLA är en skön och tyst bil, trots de stora hjulen med lågprofilsdäck. En bekväm långfärdsvagn som också är kul att köra på krokiga småvägar. Eftersom den ärvt samma fina terrängegenskaper som GLB, är den också kapabel att ta sig an lite tuffare körning utanför normala vägar.

ANNONS

Off-road egenskaperna avstod jag från att testa, men är de som GLB så finns det inget att anmärka på. (Foto: Håkan Nilsson)

Resan till Göteborg flöt på i en skön takt där jag sällan underskred gällande hastigheter för målet var att inte hamna under 80 km/h i snittfart. Väl framme i centrala Göteborg visade färddatorn att jag fortfarande hade 518 km kvar att köra innan tanken var tom och detta med 86 km/h i snittfart. Bränslemätarens nål stod mellan kvarts och halv tank. En imponerande bedrift av en bil som inte var inkörd när jag började. Det skulle alltså räcka tillbaka till Uppsala även med stadskörningen i Göteborg och ut till Hisingen inkluderat.

Kvällskörning är faktiskt rätt mysigt i nya GLA. (Foto: Håkan Nilsson)

För återresan valde jag att köra via Jönköping och E4:an, dvs den snabbaste men något längre vägen. I Norrköping visade dock navigationen in mig på väg 55 via Strängnäs och Enköping, ett val jag inte hade tänkt mig men som ändå verkade logiskt. Här varvades 80- och 100-vägar vilket förmodligen bidrog till att klarade mig hela vägen tillbaka till Uppsala utan att behöva stanna och tanka på vägen. Väl framme i Uppsala hade jag 42 km tillgodo och snittfarten hamnade på 84 km/h.

Det är svårt att inte imponeras av vad Mercedes åstadkommit med nya GLA 200 d 4MOTION. Tuff, skön och snål. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Att överhuvudtaget komma på tanken att köra tur och retur till Göteborg på en full tank, kändes en aning absurd eftersom en ny diesel drar mer bränsle än en som gått 1.500 mil då en diesel normalt anses vara inkörd. Att nya Mercedes GLA 200 d 4MOTION klarade detta med 20” däck och fyrhjulsdrift, var en bedrift som överraskade även en luttrad testförare som jag. Snittförbrukningen för hela resan hamnade på 4,8 l/100 km.

Nya Mercedes GLA 200 d 4MOTION imponerar inte bara med räckvidden utan även med den sköna komforten, trygga köregenskaperna och den höga kvalitetsnivån. I det segment som GLA tillhör, hittar vi konkurrenter som t.ex. Volvo XC40 och VW T-Roc. Två mycket kompetenta kompakt-SUV som dock får se sig slagna av Mercedes senaste bidrag i detta växande segment, både vad gäller teknik och värde för pengarna.

Denna artikel publicerades först i Dagens PS under sommaren 2020

ANNONS

Teknisk specifikation och pris

Motor: Fyrcylindrig diesel på 150 hk och 320 Nm vridmoment
Växellåda: 8-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sekunder och toppfarten är 205 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 5,4 l /100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 140 g/km

Mått: Längd 4.410 mm / Bredd 1.834 mm / Höjd 1.611 mm / Hjulbas 2.729 mm
Markfrigång: 135 – 200 mm (beroende på tillval och last)
Bagageutrymme: 425-1.420 liter
Vikt: 1.825 kg
Dragvikt: 2.000 kg

Pris 200 d 4Matic från: 352.900 kr (Testbilen ca. 490.000 kr)
Årskatt år 1-3: 8.362 kr

Läs mer om nya Mercedes GLA här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]