80-talsikonen Lamborghini Countach plockades isär för att renoveras.
När verkstaden gick omkull glömdes superbilen kvar och blev liggande i delar.
Nu har alla bitar till bilen som synts i ”Top Gear” återfunnits och säljs för miljoner som ett jättelego.

Höstens bilauktioner har dragit i gång med besked och nya prisrekord. Här hemma i Sverige såldes en Volvo P1800 i förra veckan på auktion på all time high: 450 000 kronor.

Men frågan är om inte det här objektet är aningen mer spektakulärt. 2008 lämnade ägaren in sin Lamborghini Countach på en verkstad i Storbritannien. Bilen blästrades och togs isär i delar för att lackeras om och renoveras. Under arbetet gick verkstaden omkull – och bilen blev kvar.

Lamborghinin är helt komplett och V12-motorn renoverades för snart 20 år sedan. Foto: Historic Auctioneers

Under mer än tio år blev Countachen liggande i delar. Nyligen räddades Lamborghinin från verkstaden och nu har alla delarna samlats ihop och säljs av Historic Auctioneers på Ascot Racecourse i Berkshire i slutet av september. Bilen har inte körts på över 10 år och har gått 6000 mil.

Trots den förväntade prislappen på omkring 2,1 miljoner kronor får du auktionsfyndet hem i lådor. Men det handlar om en väldigt ovanlig Lamborghini Countach 500S från 1982. Bilen är en av endast 37 högerstyrda exempel som någonsin byggts.

En Countach är inte mer än en meter hög. Saxdörrarna blir en utmaning att montera. Foto: Historic Auctioneers

Den nuvarande ägaren köpte bilen runt millennieskiftet och körde den i åtta år innan han lämnade in den på verkstad 2008. Men det blev en verklig variant av ”Roy & Roger”, förutom att det handlade om en Lamborghini i stället för en vit Opel.

Bilen har ett celebert förflutet. Lamborghinin har både agerat modell till ett bokomslag och synts i Top Gear.

Bilen har ett känt förflutet och har figurerar på omslaget till en bok om Lamborghini ”The Spirit of The Bull” av Paul W. Cockerham. På 1990-talet var den med i ett avsnitt av Top Gear och kördes av programledaren Vicky Butler-Henderson, en företrädare till Jeremy Clarkson. I sin glans dagar var den lackerad svart och hade matchande svart läderinredning.

Läderklädslarna ligger i en låda, men skumgummit ser ut att vara i fint skick. Ett perfekt pyssel för vintern. Foto: Historic Auctioneers.

Köparen får bilen som ett jättelego. Grundskicket är bra och alla delar finns. Efter lackering och en lättare renovering är Lamborghinin färdig att sättas ihop. När du byggt ihop bitarna har du en av världens mest ikoniska sportbilar.

ANNONS
ANNONS

Lamborghini Countach presenterades på 1970-talet, men det var på 1980-talet modellen verkligen gjorde succé och blev odödlig. Designen av Marcello Gandini är en av bilhistoriens mest ikoniska och satte en ny standard för superbilar. Affischer av modellen hängde på väggen i vart och vartannat pojkrum på 1980-talet. Helt nyligen presenterade Lamborghini en modern tolkning av Countach. Hybriden  LPI 800-4 Countach har 819 hk och byggs i endast 112 exemplar.

Karossen är gjord av aluminum som sitter ovanpå en rörram. Foto: Historic Auctioneers.

Fakta Lamborghini Countach LP500S

Motor: V12 med en cylindervolym på 4754 cm3
Växellåda: 5-växlad manuell
Max effekt: 375 hk vid 7000 varv / min
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 295 km/h.
Vikt: 1490 kg.
Längd: 4 140 mm.
Bredd: 2000 mm.
Höjd: 1 070 mm. 

Vilken tändkabel var det nu igen? Det gäller att ha tungan rätt i mun när man mekar med en V12:a och ställer in förgasarna. Foto: Historic Auctioneers

 

Insteget är inget för den ovige. Motorn sitter direkt bakom stolarna. Bilen är en av endast 37 högerstyrda.
Så här är det tänkt att slutresultatet ska bli. Den aktuella Lamborghinin när den kördes i brittiska Top Gear på 1990-talet.