Dagens PS

Koenigseggs nya dröm - i kolfiber och guld

Koenigsegg Jesko Odin är en dröm i kolfiber och guld. Bild: marccars1
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 02 feb. 2021Publicerad: 02 feb. 2021

Naket kolfiber och renaste guld.
Får vi presentera Koenigseggs nya gudomliga specialmodell. Namnet är Jesko Odin och bilen kommer görs endast i ett unikt exemplar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I höstas visade Koenigsegg upp specialmodellen Jesko Hydra. Nu är det dags för nästa specialmodell som är ännu mer exklusiv. Den nya bilen heter Jesko Odin. Bilen är döpt efter krigsguden Oden, och visst är den gudomlig.

Till och med vingarna på spoilern är i guld.

Exteriören är minst sagt speciell med exponerat naket kolfiber med flakes av äkta guld i lacken. Dessutom har hela bilen guldkanter, spoilerändar i guld. Även taket har guldränder. Koenigseggs sköld är förstås också gjord i renaste guld, uppger Supercarblog.

Motorn är ganska standard, men ändå tillräckligt extrem Vad sägs om 1600 hk på E85 eller 1280 hk på vanlig bensin.  Jesko Odin är banvarianten som har har högre downforce än Jesko Absolut som är optimerad för att klara hastigheter uppemot 500 km/h.

Taket har gyllene ränder.

Bilen har nu avslöjats på Instagram av den förväntansfulla ägaren som kan se fram emot att få den gudomliga superbilen levererad redan nästa år. Koenigsegg Jesko byggs i 125 exemplar, och alla är slutsålda.

Koenigseegg Jesko drivs av en nyutvecklad V8 med dubbelturbo på 1280 hk (1600 hk på E85). Hjärtat i den nyutvecklade motorn är världens lättaste V8-vevaxel som bara väger 12,5 kilo, vilket gör att Jesko kan producera mer kraft, med större effektivitet, samtidigt som man kan varva 8500 rpm. Även kolvarna är superlätta och väger bara 290 gram.

Även växellådan är svensk supeteknik,  Koenigsegg Light Speed Transmission (LST) med nio växlar. Växlingarna ska gå rekordsnabbt. Styrsystemet ska också vara något alldeles extra och se till att accelerationen går rekordfort.

ANNONS

Fakta om Koenigsegg Jesko

• Dubbelturbo Aluminium V8 på 5 liter, 4 ventiler per cylinder, plana vevaxlar, dubbla överliggande kamaxlar, smörjning med torrsump.
• Kompression: 8,6: 1
• Borrning: 92 mm Slaglängd: 95,25 mm
• 1,7 bar övertryck (2,2 bar med E85)
• Total motorvikt: 189 kg
• Bensin: 955 kW (1280 hk) vid 7800 rpm, rödmarkering vid 8500 rpm.
• E85: 1195 kW (1600 hk)
• Max vridmoment: 1500 Nm vid 5100 rpm

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS