Först blev de diskade och sedan gick motorn på 1750 hk sönder.
Men nu har SSC Tuatara officiellt slagit Koenigseggs hastighetsrekord för produktionsbilar.
Det nya rekordet på Kennedy Space Centre blev 455,3 km/h.

Koenigseggs världsrekord för produktionsbilar på 447 km/h med en Agera RS från 2017 har visat sig vara svårslaget. Nya rekordbilen SSC Tuatara behövde tre försök för att lyckas – och det blev knappt.

Första försöket där SSC Tuatara klockades till 508 km/h ifrågasattes av kritiker och det visade sig att rekordet sannolikt var felmätt. SSC drog självmant tillbaka sitt rekord. Vid nästa försök krånglade bilen med 1750 hk och V8:an gick inte på alla cylindrar.

Men det blev tredje gången gillt och nu är det officiellt. Hyperbilen klockades till en genomsnittlig hastighet på 455,3 km/h på Kennedy Space Center.

Det nya världsrekordet slogs bland rymdfärjor och raketer på Kennedy Space Center. Foto: SSC

Den nu uppmätta hastigheten är över 50 km/h lägre än det tidigare rekordförsöket som drogs tillbaka. Och bara 8 km/h högre än Koenigseggs tidigare rekord. En anledning var att banan bara var 3,68 km lång och att bilen kördes av amatören Larry Caplin.

SSC Tuatara liknar Koenigsegg och har precis sm den svenska superbilen en V8 med dubbelturbo. SSC Tuatara har dock lyckats skrämma upp effekten på E85 ändå till 1750 hk. Bilen har också det mycket låga luftmotståndet 0,28.

SSC Tuatara använder samma recept som Koenigsegg – en dubbelturbo-V8 som körs på E85. Foto: SSC

Koenigsegg lär inte låta SSC Tuatara ha rekordet under någon längre tid. Nya Koenigsegg Jesko Absolut är enligt grundaren Christian von Koenigsegg kapabel att köra över 500 km/h. Men även SSC har sagt att de ska förbättra sitt nya rekord.

ANNONS
ANNONS

– Toppfartspotentialen är enorm. Om du tar siffrorna med  frontarean, cd-värde, kraft, utväxling, kraftkurva och så vidare, så säger simuleringarna säger 532 km/h eller något liknande. Det är naturligtvis teoretiska siffror, har Christian von Koenigsegg sagt.