Dagens PS

Solid state – överhajpad teknik eller framtiden för elbilar?

Solid state – överhajpad teknik eller framtiden för elbilar?
Toytota är en av flera biljättar som satsar på solid state-tekniken. (Foto: Eugene Hoshiko/AP Photo/TT)
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 17 okt. 2024Publicerad: 17 okt. 2024

Solid state kan ha spelat ut sin roll redan innan batterierna kommit ut på marknaden. Är hajpen för den banbrytande tekniken över?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Solid state-batterier, som har fasta elektrolyter istället för flytande, har länge beskrivits som den ”heliga graalen” för hållbar körning.

Förespråkarna menar att de erbjuder säkrare, billigare och kraftfullare batterier för elfordon, samt snabbare laddningstider. Det nya batteriet förväntas ge elbilar hela 80 procent längre räckvidd, och sägs vara nästa kapitel av elektrifiering.

Missa inte: 96 mil på en laddning – snart verklighet?

Trög utveckling för biljättarna

Biltillverkare har investerat stora summor på forskning kring tekniken och försökt att utveckla egna batterier för massproduktion. Tyska Mercedes-Benz Group och japanska jättarna Toyota och Nissan har exempelvis sagt att man planerar att lansera solid state-batterier under 2020-talet. 

Men hittills har utvecklingen gått ganska trögt och ingen biltillverkare har ännu startat någon massproduktion.

Analytiker är dessutom skeptiska till den hajpade tekniken, och ifrågasätter planerna på kommersialisering, skriver CNBC. Batterierna har nämligen en stor nackdel – de sväller under laddning och till slut bryts cellen ned.

ANNONS

Senaste nytt

Oviss framtid för solid state

Samtidigt har ett annat alternativ seglat upp, som skulle kunna ersätta den hajpade tekniken: semi solid state-batterier.

ANNONS

“Den stegvisa förbättringen av en billigare teknik har varit så bra att det kanske inte är så attraktivt längre att lägga all uppmärksamhet på solid-state”, säger Julia Poliscanova, senior chef för fordon och leveranskedjor för e-mobilitet hos Transport & Environment, till CNBC. 

Missa inte: Släcker räckviddsångesten för alltid

Semi solid state-batterier är en slags kompromiss mellan batteritekniker – en hybriddesign av fast elektrolyt och flytande elektrolyt.

Dessa batterier är dessutom redan ute på marknaden och utvecklingen leds främst av kinesiska företag som CATL, WeLion, Qingtao Energy och Ganfeng Lithium.

“Rätt väg att gå”

Andra tror varken på solid state eller semi solid state-batterier.

”Verkligheten är att litiumbaserade batterier fortfarande är rätt väg att gå när vi tittar på elbilsmarknaden”, säger Michael Widmer, chef för metallanalys på Bank of America Global Research, till CNBC.

“Det är grundpelaren och det kommer förmodligen att förbli så under de kommande fem till tio åren”.

Läs mer här:
Laddkaoset: Tusentals kronor dyrare för villaägare (Dagens PS)
Stellantis: Dödsstöten för klassiska bilmärken? (Dagens PS)
Superbatterier för bilen: Dubbelt så effektiva (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]