Dagens PS

Snart finns det 50 000 A-traktorer - Stockholm ökar mest

Antalet A-traktorer ökar
(Bild: Adobe Stock)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 26 juli 2022Publicerad: 26 juli 2022

A-traktorerna blir allt mer populära, och har nära fördubblats i antal under de senaste två och ett halvt åren till närmare 50 000 stycken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Transportstyrelsens bedömningar är den närmast lavinartade ökningen av registrerade A-traktorer en följd av de nya reglerna för fordonsklassen som kom i juli 2020. 

En A-traktor är enkelt förklarat en vanlig personbil vars toppfart är begränsad till 30 km/h, och med de nya reglerna är det nu tillåtet att göra denna begränsning på elektronisk väg.

Detta betyder att man slipper komplicerade ombyggnationer av drivlinan för att begränsa toppfarten mekaniskt, och att man kan konvertera betydligt modernare bilar. 

Stockholm står för största ökningen

A-traktorerna har traditionellt sett betraktas som något av en landsbygds-specialitet, men i och med de nya reglerna har de även blivit allt mer populära i våra städer.

Detta ser man inte minst på att Stockholms län toppar listan för nyregistreringar under det gångna året, med en ökning på 35,5 procent. 

Föräldrar kan bötfällas för trimmade A-traktorer

Ett problem som Polisen har tampats med under en längre tid är att många modifierar sina A-traktorer för att gå betydligt snabbare än 30 km/h. 

ANNONS

En dylikt trimmad A-traktor betraktas i lagens mening som en personbil, och en tonåring med moppekort som kör ett sådan gör sig således skyldig till olovlig körning.

Men det är inte bara tonåringarna som kan råka illa ut, utan även deras föräldrar.

En förälder som står som ägare av fordonet eller har vetskap om att fordonet är trimmat kan nämligen bli fälld för tillåtelse av olovlig körning.

Detta kan leda till böter eller till och med indraget körkort för föräldern.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS