Nu uppdaterar Porsche sin familjesportbil Porsche Panamera – Dagens PS har testat nya vassa laddhybriden som toppar 298 km/h.
Den svåraste konkurrenten kommer från de egna leden: elbilen Taycan.
Vilken av bilarna är egentligen bäst och snabbast för sportlovsresan?

Porsche har ytterligare förfinat sin femsitsiga sportbil Panamera. Den lyxiga sportbilen som rymmer en hel familj har fått en lätt uppdaterad exteriör med nya stötfångare, lyktor och luftintag. Även bakljusen har moderniserats och löper nu över bagageluckan.

Sportiga och smäckra linjer trots stora utrymmen. På Porschespråk heter det Sport Turismo. Foto: Maths Nilsson

Interiören har fått en lättare översyn och blivit lite modernare. Nyheterna är bland annat en ny sportratt med nya paddlar. Sätena har blivit ännu skönare och är justerbara i åtta olika ledder. Den som betalar extra kan få 18-vägs säten.

Infotainmentsystemet har uppdaterats och skärmen är på 12,3 tum. Den ger bland annat onlinenavigering och uppdaterad trafikinfo i realtid. Den skönsjungande Burmester-stereon är bland det bästa jag lyssnat på i en bil.

Uppdateringen är välbehövlig, för den förträffliga Panameran har tappat en hel del mark till elbilen Taycan, och även till suv:en Cayenne. Lite synd för Panamera är en utmärkt GT-vagn för de verkliga långresorna. Taycan kommer mer till sin rätt på kortare pendling och bankörning.

Batteriet är numera på hela 17,9 kWh i laddhybriden. Total systemeffekt är 560 hk. Foto: Maths Nilsson

Dagens PS har testat den uppdaterade Pananamera 4S E-hybrid Sport Turismo som numera har en räckvidd på över fem mil på enbart el.

Den nya Panameran går nästan lika tyst som en Taycan,  utom när gaspedalen trycks i botten, då svarar sexan med ett rytande och assisterad av elmotorn drar klimatbonusbilen i väg upp till 100 km/h på endast 3,7 sekunder. Känslan av fart och acceleration är tydligare än i Taycan, kanske är det motorljudet som gör det. Men bilen är faktiskt några tiondelar snabbare än Taycan S, även om den blir resolut frånåkt av Taycan Turbo S.

Under huven ruvar en V6-turbo på 440 hk och tillsammans med elmotorn ger den hela 560 hk. Den stora nyheten är rejält mycket bättre räckvidd hos hybriddrivlinan i Panamera 4S E-hybrid. Batteriet har växt till 17,9 kWh och det ska ge en elektrisk räckvidd på över fem mil. Toppfarten är hela 298 km/h, vid det laget har alla elbilar kroknat. Den årliga skatten för den kvicka laddhybriden är överkomliga 360 kr.

ANNONS
ANNONS
Även förarmiljön är förfinad. Men det finns gott om fysiska knappar – i praktiken är det mer ergonomiskt än en pekskärm. Foto: Porsche

När det kommer till utrymmen och finesser saknas inte något i Panamera. Insteget upplevs som lite enklare än i den ännu lägre elbilen. Panamera finns redan i dag som Sport Turismo, ett betydligt vackrare ord för kombi. Bagaget rymmer ledigt fjällpackningen för fyra personer. Den som vill ha Taycan som Sport Turismo får vänta ett tag till.

Panameran är en rejäl pjäs på över fem meter, men jag upplever den som nätt på vägen och den ger en känsla av total kontroll hela tiden, fjärran från den svampiga känsla som en del lyxlimousiner ger. Panamera är måhända inte riktigt lika komfortabel, men det här är en bil som ska köras och åkas aktivt. På motorvägen är den lika kursstabil som en missil och det är lite av en pina att försöka hålla sig till svenska hastighetsgränser.

En timme snabbare till fjällen – även om du kör långsammare. Än så länge fungerar laddhybrider bättre på långresor. Foto: Maths Nilsson

Faktum är ju att Panameran är betydligt snabbare än en Taycan när det kommer till långkörning under det kyliga halvåret. Du sparar åtminstone in ett par laddstopp när du ska åka långt på vinterns fjällsemesterar och kan räkna med att du kommer fram till stugan minst en timme snabbare än med den hajpade elbilen.

Förra året hittade mindre än 200 Panamera ut till svenska köpare, vilket är lite synd då bilen måste vara en av de bästa långfärdsbilar som går att hitta på marknaden. För elbilar i all ära, men på många håll är laddinfrastrukturen ännu otillräcklig på vägarna. Så för den som ofta åker på långresor så framstår Panamera fortfarande som det rationella valet för sportlovsresan.

Så vilken bil ska man då välja; Panamera S E-hybrid eller Taycan S? Ja, prisskillnaden är minimal. Elbilen känns ännu sportigare och rappare på bana, medan Panamera 4S E-hybrid avgjort är mer kompetent på långfärden, så som verkligheten med batterier och laddtider ser ut i dag. Vill du köra din Porsche på banan är Taycan mer kompetent. I långa loppet är det nog lättare att leva med Panamera, och i ärlighetens namn det skönt att komma fram över en timme snabbare på långresan när du slipper laddstopp.

Baklysena är nya och mer moderna och går nu över hela bilens bakparti. Foto: Maths Nilsson

Fakta Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo

Pris: 1 380 000 kronor.
Motor: Laddhybrid. V6 med dubbelturbo. Max effekt 440 hk, max vridmoment 550 Nm. Elmotor 136 hk, total systemeffekt 560 hk, totalt vridmoment 750 Nm.
Batteri: 17,9 kWh.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Mått och vikt: Längd 505 vm, bredd 194, höjd 143. Tjänstevikt 2 315 kg, maxlast 520, max släpvagnsvikt 0. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 418-1 287 liter.
Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 3,7 sekunder, toppfart 298 km/h.
Skatt: 360 kronor/år första tre åren.