Dagens PS

Slitna däck efter 1 000 mil: Tesla-ägare upprörda

Ägare till Tesla Cybertruck vittnar om att däcken slits ut onormalt fort. (Foto: Tesla)
Ägare till Tesla Cybertruck vittnar om att däcken slits ut onormalt fort. (Foto: Tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 sep. 2024Publicerad: 17 sep. 2024

Tesla Cybertruck-ägare världen över skakar på huvudet – deras nya svindyra bilar äter upp däcken i ett rasande tempo.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ägare berättar häpet att hans sprillans nya Cybertruck bara rullat ynka 1000 mil på tre månader och redan skriker efter nya däck, enligt The Drive.

Han är övertygad om att det måste vara ett tillverkningsfel och tänker ta upp saken med Tesla på direkten.

Slitna däck – ett globalt problem

I USA mäts däckslitage i 32-delar av en tum.

Nya bilar har vanligtvis ett imponerande mönsterdjup på 10/32 eller 11/32. Cybertruck rullar på antingen Pirelli Scorpion ATR all-season eller Goodyear Wrangler Territory RT all-terrains.

Ägaren som slog larm mätte sina däck till ynka 4/32 fram och 5/32 bak. Enligt TireRack anses däck vara helt slutkörda vid 2/32 kvarvarande mönsterdjup.

Denna regel är inte bara en amerikansk angelägenhet, utan gäller även i stora delar av världen.

Bilden visar ägarens däck. (Foto: Cybertruck Owners Club/Medlem: santoshm)
Bilden visar ägarens däck. (Foto: Cybertruck Owners Club/Medlem: santoshm)
ANNONS

Senaste nytt

Dags att byta tidigare än du tror

ANNONS

TireRack rekommenderar till och med att byta däck ännu tidigare om du kör i områden med regn eller snö, närmare bestämt vid 4/32 respektive 5/32.

Ägaren som rapporterade problemet bor i Colorado, USA. Om vi utgår från standarden har hans Cybertruck tuggat i sig halva mönsterdjupet under sommaren.

Visst, vissa lastbilar, suvar och vinterdäck kan ha djupare mönsterdjup från början. Men om det är fallet med Teslan är det ett riktigt stort problem, även om det kanske inte är helt oväntat.

Rivian-ägare har upplevt samma sak

Även Rivian-ägare har höjt rösten om för tidigt däckslitage. Bilens tyngd spelade givetvis en roll, men även det så kallade “Conserve”-läget, som används för att maximera räckvidden, hade ett finger med i spelet.

Det här läget lägger helt oavsiktligt extra tyngd på framhjulen och kan, om det används under längre perioder, helt sabotera hjulinställningen genom att skapa en så kallad negativ camber.

Tesla har ett “Chill Mode”

Tesla-bilar har ett smart “Chill Mode” som lugnar ner accelerationen genom att påverka gasresponsen. Istället för omedelbar kraft och vridmoment får framdrivningen en mjukare start.

Detta kan hjälpa till att minska däckslitaget, för vem behöver egentligen 845 hästkrafter på direkten hela tiden?

ANNONS

Har lekt med “Beast Mode”

Cybertruck-ägaren erkänner att han busat lite med “Beast Mode” några gånger, men insisterar på att lastbilen bara körts på vanliga gator och motorvägar.

Den har aldrig varit offroad eller ens kommit i närheten av sin topphastighet. Det är ju trots allt så att de flesta lastbilar används för vardagskörning snarare än för tung last eller offroad-äventyr.

Vem klarar tyngden?

Frågan kvarstår: finns det något däck som kan hantera den enorma tyngden hos en eldriven lastbil eller suv? Svaret verkar vara att man får räkna med att köpa nya däck stup i kvarten, kanske vartannat år eller ännu oftare. Det borde man ta hänsyn till när man sätter prislappen för fordonet.

Tuff nöt att knäcka

Det snabba däckslitaget på elbilar, inklusive Tesla Cybertruck, är ett problem som biltillverkarna måste ta tag i på allvar.

För att elbilar ska bli ett hållbart alternativ för framtiden behöver de inte bara vara miljövänliga utan även praktiska och ekonomiska i längden.

Att ständigt behöva byta däck är varken bra för plånboken eller miljön.

ANNONS

Teslas Cybertruck faller sönder under test

En Tesla Cybertruck testas till max. Löftena om hur hållbar den är ska bevisas och det har WhistlinDiesel tagit på största allvar. Ok, den första av

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS