Dagens PS

Skyhöga kostnader för amerikanska elbilstillverkare

kvalitet
Allt högre kostander för elbilstillverkare som Tesla sätter ytterligare press på bolagen. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 14 sep. 2022Publicerad: 29 aug. 2022

Skyhöga kostnader för amerikanska elbilstillverkare gör att bolagen rullar ut nya elfordon i ett försök att möta den växande efterfrågan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Priserna på råvaror som litium, nickel och kobolt, vilka samtliga används till elbilsbatterier, har skjutit i höjden de senaste två åren, när efterfrågan snabbt ökar.

Elbilstillverkare rullar ut nya elfordon

Etablerade biltillverkare och nystartade företag rullar ut nya elfordon i ett försök att möta den växande efterfrågan, där nya pengar snabbt måste komma in för att möta de stigande kostnaderna och nya federala bestämmelser, skriver CNBC.

Råvaror från Nordamerika

De bestämmelserna inkluderar att biltillverkarna framöver måste använda råvaror som kommer från Nordamerika om de vill att deras fordon ska kvalificera sig. Detta kommer leda till ännu mer stress över höga kostnader för biltillverkarna.

Med volatila börser och stigande räntor är det många nya elbilsbolag som inser att det krävs stora kapital för att komma igång och ta bilen hela vägen från design till produktion. De stora globala biltillverkarna har redan kassareserver på minst 20 miljarder dollar för att säkerställa att företagen kan fortsätta arbetet med sina kommande modeller om en lågkonjunktur dyker upp.

Dyra lärdomar

När Tesla började planera sin Model 3, ville vd:n Elon Musk ha en högautomatiserad produktionslinje med robotar och specialiserade maskiner som enligt uppgift kostade långt över en miljard dollar. Men en del av den automatiseringen fungerade inte som förväntat, och Tesla flyttade en del av monteringen till ett tält utanför sin fabrik.

ANNONS

Tesla lärde sig många dyra lärdomar i processen. Elon Musk har senare kallat erfarenheten av att lansera Model 3 för ett “produktionshelvete” och att det nästan satte bolaget i konkurs.

Läs även: Svensk byråkrati lamslår EU:s batterisatsning till elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS