Dagens PS

Så ska hyrbilsjätten resa sig ur krisen

Kan obligationer rädda upp Hertz kassa?
Kan obligationer rädda upp Hertz kassa? (Foto: David Zalubowski/AP/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 20 juni 2024Publicerad: 20 juni 2024

Med en misslyckad satsning på elbilar i bagageluckan och en ny finanschef i framsätet rullar hyrbilsföretaget Hertz nu vidare och sätter sitt hopp till obligationer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Käppar i hjulet?

Ja, det får vi nog säga om Hertz svajiga start på 2024.

En generellt sviktande marknad och låg efterfrågan på elbilar förvandlade ganska snabbt företagets satsning på elbilar till ett fiasko.

Dumpade 20 000 elbilar

I januari i år tvingades Hertz följaktligen dumpa 20 000 elbilar från sin flotta i USA. En nedskärning som motsvarade en tredjedel av hyrsbilsföretagets elbilsflotta.

I februari var det dags i igen, då Hertz fick sätta sina planer med Polestar på paus.

Att denna utveckling inte var önskvärd visade sig några månader senare då bolagets styrelse fattade beslutet att entlediga bolagets vd Stephen Scherr.

Att Hertz även debiterade en trogen elbilskund för bensin gjorde knappast saken bättre.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Obligationer ska vända skeppet

Nu har det dock blivit dags att vända blad. Tillika byta finanschef.

Han heter Scott Haralson, och kommer närmast från Spirit Airlines. Vidare ämnar hyrbilsjätten ta in 750 miljoner dollar via en emission av säkrade obligationer för att vända skeppet.

De har även planer på att sälja 10 000 fler elfordon, vilket ökar på de totala planerade försäljningarna till 30 000 fordon i år, skriver Reuters.

Tappat 70 procent

Det gör att de i likhet med första kvartalet i år förväntar sig höga avskrivningskostnader på fordon under 2024.

Hertz rapporterade också en kvartalsförlust på 1,28 dollar per aktie, vilket var mycket större än de 44 cent per aktie som Wall Street hade förväntat sig.

Totalt har företagets aktier tappat mer än 70 procent av sitt värde i år.

ANNONS

Läs mer:

Hyrde Tesla – krävs på 3 000 för bensin. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS