Dagens PS

Så många svenskar har köpt nya Koenigsegg Gemera för 18 miljoner

Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera har bara två dörrar och mittmotor, ändå kan fyra åka i full komfort.
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 03 dec. 2020

Koenigseggs nya fyrsitsiga hyperbil Gemera är på väg att bli en världssuccé.
Minst fem svenskar har nu beställt bilen – som toppar 400 km/h – för över 18 miljoner kr.
– Det är ett enormt intresse för bilen, den är ute på världsturné nu, säger Marcus Johansson på återförsäljaren Bendt Bil i Halmstad till Dagens PS.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Koenigsegg Gemera är världens snabbaste fyrsitsiga produktionsbil och kommer endast att tillverkas i 300 exemplar i en ny fabrik i Ängelholm. Just nu befinner sig bilen på världsturné efter att den premiärvisats för svenska spekulanter i Båstad och Halmstad.

Koenigsegg Gemera är världens snabbaste fyrsitsiga produktionsbil

Världens snabbaste fyrsitsiga produktionsbil och kommer endast att tillverkas i 300 exemplar i en ny fabrik i Ängelholm.

Över 200 exemplar av bilen uppges nu vara sålda, och inom kort kan hela upplagan vara slut. Minst fem bilar kommer att gå till svenska kunder, kan Dagens PS berätta. Trots coronakrisen har återförsäljaren Bendt Bil i Halmstad under 2020 sålt två bilar för 18,2 miljoner styck.

– Ja, det har varit ett enormt intresse, det var väldigt många som kom och tittade på den när vi hade en prototyp här på visning. Vi har sålt två bilar hittills, berättar Marcus Johansson, marknadschef på Bendt Bil.

Gemera inredning

Fyra personer kan sitta komfortabelt och ändå gör den 0-100 på två sekunder.

”Den perfekta bilen”

Enligt Marcus Johansson är Gemera den perfekta bilen, en laddhybrid. med 1700 hk som toppar över 400 km/h.
– Du kan både äta kakan och ha den kvar. Fyra personer kan sitta komfortabelt och ändå gör den 0-100 på två sekunder.

De som beställde bilen tidigt tycks ha gjort en bra affär. Prislappen på Koenigsegg Gemera har precis gått upp från 18 250 000 kr till 19 162 500 kr, inklusive moms.

Även Stockholmsåterförsäljaren Callisma bekräftar för Dagens PS att de sålt flera exemplar av Koenigsegg Gemera för 18,2 miljoner kr.
– Intresset för bilen är väldigt stort, vi har sålt flera exemplar. Det kunderna fallit för är att hela konceptet är attraktivt med laddhybrid, fyrhjulsdrift och fyra sittplatser. Detaljarbetet är enormt bra, det finns knappt ord, jag tycker att det är en magisk bil, säger Andreas Fajerson, sales manager på Callisma.

ANNONS
Koenigsegg Gemera

Enligt återförsäljaren “en billig bil”, trots prislappen på 18-19 miljoner kr.

”Den är faktiskt billig”

Ett annat viktigt säljargument enligt Andreas Fajerson är att bilen faktiskt är billig, trots prislappen på 18-19 miljoner kr.
– Allt är ju relativt, men jämfört med andra Koenigsegg så är den faktiskt billig. Men det är klart, bara fantasin och plånboken sätter gränser när du sedan ska speca bilen.

Det kunderna får för 19,2 miljoner kr är en fyrsitsig hyperbil med 1700 hk och ett vridmoment på 3500 Nm. Bilen är en laddhybrid med en trecylindrig tvåliters turbomotor på 600 hk och 600 Nm. Motorn är mittmonterad, vilket är unikt för en fyrsitsig bil. Förbränningsmotorn driver framhjulen ihop med en elmotor och på bakaxeln har bilen två elmotorer på vardera 500 hästkrafter. Kundleveranserna startar i mitten av 2022 och bilen kommer att tillverkas i en ny fabrik hos Koenigsegg i Ängelholm.

Relaterade artiklar:

PS: Koenigsegg körde en egen show i Genève med bland annat nya superbilen Gemera

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]