Regeringen har slopat bonus för elbilar och laddhybrider som kostar mer än 700 000 kronor. Men det går att komma runt bonustaket för den som är smart.

ANNONS

Som Dagens PS tidigare skrivit om så har regeringen har på kort tid beslutat att införa ett bonustak på elbilar och laddhybrider som kostar mer än 700 000 kronor. Beslutet har kritiserats från många håll och frågetecknen har varit många.

Både biltillverkarna Volvo och Kia har tidigare lobbat för att taket skulle höjas till 800 000 kronor. Även branschorganisationen Mobility Sweden ville höja bonustaket till 800 000 kronor då kriget i Ukraina och den ökande inflationen gjort många bilar dyrare.

Men det tyckte alltså inte regeringen. Annika Strandhäll, miljö- och klimatminister, sa till Ekot i Sveriges Radio i förra veckan att de som har råd med bilar i den prisklassen inte heller behöver något stöd från skattebetalarna.

Hon säger också i ett pressmeddelande säger att klimatbonusen är en stor framgång och har bidragit till att försäljningen av elbilar är rekordstor i Sverige idag. Regeringen menar att de vill använda skattebetalarnas pengar effektivt, och att det därför är naturligt att anpassa klimatbonusen genom att skärpa klimatkraven, samtidigt som utgiftsökningarna begränsas.

Bonus täcker kostnaden för extra utrustning

Det har spekulerats om hur det nya bonustaket ska beräknas och många har varit undrande. Men enligt Transportstyrelsen är det Skatteverkets nybilsprislista som gäller och det är bilens grundpris som har uppgetts till Skatteverket som avgör om bilen ska få bonus eller inte.

ANNONS
ANNONS

Det betyder att du som är lite smart faktiskt kan få en bonus trots att bilen egentligen kostar mer än 700 000 kronor. En bil i grundutförande kan kosta strax under 700 000 kronor,  men väljer du sedan extrautrustning för 70 000 kronor blir det som att klimatbonusen täcker kostnaden för bilens extra utrustning.

Läs även: Per Bolund bakom tvärnit för förmånsbilar [Dagens PS]