Dagens PS

Pur Sang: När bilbygge blir skön konst

Bugatti
I Argentina finns förmodligen världens främsta byggare av replicor på klassiska sportbilar från mellankrigstiden. En hantverksskicklighet som gränsar till konstnärsskap. (Foto: Pur Sang)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 feb. 2024Publicerad: 07 feb. 2024

Det är 40 år sedan Jorge Anadon började renovera klassiska bilar. I dag har hans Pur Sang vuxit till något som mest kan kallas för konstateljé.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Loggar du in på företaget Pur Sangs hemsida, möts du av en slogan som säger “Creators of Engineering Excellence”.

Om det är en reklambyrå som hittat på den, eller om det är bolagets grundare Jorge Anadon själv som så bra har sammanfattat vad han gör, är okänt.

Men stämmer gör det. Faktiskt på pricken.

För det som det argentinska företaget gör är Engineering Excellence. Eller faktiskt ren konst.

Pur Sang
Jorge Anadon, han som tog sitt bilintresse till en världsunik nivå. (Foto: Pur Sang)

Historien om bolaget Pur Sang är lika fantastisk som alla de lyckliga storys som finns, när passion och intresse växer till en levande verksamhet.

Älskat bilar

Jorge Anadon har älskat gamla bilar sedan barnsben. Har alltid skruvat isär, lärt sig hur det sitter ihop och sedan skruvat ihop.

ANNONS

Han har lärt sig renovera den långa vägen. Hur plåt sitter mot plåt, och hur den ska formas för att bli till en bit som passar.

Klassiker
Det är näst intill obegripligt att förstå att allt du ser på bilden är nytt. (Foto: Pur Sang)

Med tiden blev det verkstad där traktens gamla bilar renoverades. Själen för Jorge själv, var dock bilarna från 1920- och 1930-talen. Allra helst de med lite kraft och fart i karossen.

ANNONS

Senaste nytt

Fler kunder

När rykten om hans skicklighet spreds, kom även fler och fler kunder till verkstaden och verksamheten växte.

Att hålla igång gamla bilar är ett krävande arbete. Själva hantverket i sig är en sak. Att hitta delar att byta trasiga delar mot, är en annan och kanske även den svåraste biten.

Klassiker
Tillverkningen av nya motorer sker med högsta precision men fortfarande med gammal teknik. (Foto: Pur Sang)

I trakten fanns det mycket kunskap som Jorge kunde dra nytta av.

ANNONS

Här fanns kunnigt folk inom gjutning, plåtbearbetning och all annan teknik som behövdes för att kunna renovera bilarna från förr.

Bygga nytt?

En dag fick han frågan om det skulle kunna gå att bygga en helt ny bil efter gammal förlaga? Skulle det vara möjligt att kopiera en klassisk tävlingsbil från mellankrigstiden och få den att se exakt likadan ut som originalet?

Klassiker
Vill du ha en ny Mercedes från 1920-talets slut? Inga bekymmer. Bara att ställa dig i kö. (Foto: Pur Sang)

I dag, ungefär 35 år efter den där frågan, har Pur Sang tillverkat närmare 500 bilar av gammalt snitt och har 150 skickliga hantverkare anställda.

Vackra kopior

Många är rena kopior av gamla tävlingsvagnar från förr. Andra är egendesignade skapelser som bygger på en kunds vision och sedan ofta med en gammal storvolymig bensinmotor som bas.

Klassiker
Franska Bugattis smäckra tävlingsbilar från mellankrigstiden är “storsäljaren” i Pur Sangs sortiment. (Foto: Pur Sang)
ANNONS

Finns det ingen motor att tillgå, bygger Pur Sang motorer själva. Genom åren har de kopierat och byggt nya motorer till många av de gamla märkena.

Nya motorer

Här har helt nya maskiner till 1930-talets Bugattis åter blivit verklighet.

Mercedes vackra raka åttor har gjutits nya och en och annan Alfa Romeo från den vackraste 1930-talsepoken har blivit byggda.

Pur Sang
På Retromobile i Paris visade Pur Sang bland annat denna kopia på en Benz-Simplex från 1910. (Foto: Anders Værnéus)

Detaljrikedomen är fantastisk på de bilar som lämnar fabriken. Det krävs en ordentlig portion skicklighet och kunskap för att skilja på en originalbil och en nytillverkad kopia signerad Pur Sang.

Mest från Europa

Kunderna är mestadels från Europa. Personer som länge närt en dröm om en gammal racer, och som med åren skaffat sig en plånbok stor nog för att förverkliga drömmen.

ANNONS
Pur Sang
Självklart stod även en Bugatti i Paris. Notera den fantastiska detaljrikedomen på bygget. (Foto: Pur Sang)

Bilar har även gått till Australien och USA, där bland andra komikern Jay Leno låtit bygga några riktigt sköna bilar.

Väntetiden för en nybyggd Bugatti T35 är i dag ungefär 1,5 år.

Vad prislappen för en dylik, är inget som talas om. Känns lite som med Rolls-Royce – frågar du, så har du förmodligen inte råd.

Läs mer:

Om företaget och deras bilar här

Bilfrossa från Retromobile (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS