Det är 40 år sedan Jorge Anadon började renovera klassiska bilar. I dag har hans Pur Sang vuxit till något som mest kan kallas för konstateljé.
Pur Sang: När bilbygge blir skön konst
Mest läst i kategorin
Loggar du in på företaget Pur Sangs hemsida, möts du av en slogan som säger “Creators of Engineering Excellence”.
Om det är en reklambyrå som hittat på den, eller om det är bolagets grundare Jorge Anadon själv som så bra har sammanfattat vad han gör, är okänt.
Men stämmer gör det. Faktiskt på pricken.
För det som det argentinska företaget gör är Engineering Excellence. Eller faktiskt ren konst.
Historien om bolaget Pur Sang är lika fantastisk som alla de lyckliga storys som finns, när passion och intresse växer till en levande verksamhet.
Älskat bilar
Jorge Anadon har älskat gamla bilar sedan barnsben. Har alltid skruvat isär, lärt sig hur det sitter ihop och sedan skruvat ihop.
Han har lärt sig renovera den långa vägen. Hur plåt sitter mot plåt, och hur den ska formas för att bli till en bit som passar.
Med tiden blev det verkstad där traktens gamla bilar renoverades. Själen för Jorge själv, var dock bilarna från 1920- och 1930-talen. Allra helst de med lite kraft och fart i karossen.
Senaste nytt
Fler kunder
När rykten om hans skicklighet spreds, kom även fler och fler kunder till verkstaden och verksamheten växte.
Att hålla igång gamla bilar är ett krävande arbete. Själva hantverket i sig är en sak. Att hitta delar att byta trasiga delar mot, är en annan och kanske även den svåraste biten.
I trakten fanns det mycket kunskap som Jorge kunde dra nytta av.
Här fanns kunnigt folk inom gjutning, plåtbearbetning och all annan teknik som behövdes för att kunna renovera bilarna från förr.
Bygga nytt?
En dag fick han frågan om det skulle kunna gå att bygga en helt ny bil efter gammal förlaga? Skulle det vara möjligt att kopiera en klassisk tävlingsbil från mellankrigstiden och få den att se exakt likadan ut som originalet?
I dag, ungefär 35 år efter den där frågan, har Pur Sang tillverkat närmare 500 bilar av gammalt snitt och har 150 skickliga hantverkare anställda.
Vackra kopior
Många är rena kopior av gamla tävlingsvagnar från förr. Andra är egendesignade skapelser som bygger på en kunds vision och sedan ofta med en gammal storvolymig bensinmotor som bas.
Finns det ingen motor att tillgå, bygger Pur Sang motorer själva. Genom åren har de kopierat och byggt nya motorer till många av de gamla märkena.
Nya motorer
Här har helt nya maskiner till 1930-talets Bugattis åter blivit verklighet.
Mercedes vackra raka åttor har gjutits nya och en och annan Alfa Romeo från den vackraste 1930-talsepoken har blivit byggda.
Detaljrikedomen är fantastisk på de bilar som lämnar fabriken. Det krävs en ordentlig portion skicklighet och kunskap för att skilja på en originalbil och en nytillverkad kopia signerad Pur Sang.
Mest från Europa
Kunderna är mestadels från Europa. Personer som länge närt en dröm om en gammal racer, och som med åren skaffat sig en plånbok stor nog för att förverkliga drömmen.
Bilar har även gått till Australien och USA, där bland andra komikern Jay Leno låtit bygga några riktigt sköna bilar.
Väntetiden för en nybyggd Bugatti T35 är i dag ungefär 1,5 år.
Vad prislappen för en dylik, är inget som talas om. Känns lite som med Rolls-Royce – frågar du, så har du förmodligen inte råd.
Läs mer:
Om företaget och deras bilar här
Bilfrossa från Retromobile (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.