Dagens PS

Provkörd: Lotus nya miljonbil

Engelska Lotus Evora 400 jämförs med tyska Porsche Carrera 911. (Foto: TT)
Engelska Lotus Evora 400 jämförs med tyska Porsche Carrera 911. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 dec. 2017Publicerad: 23 dec. 2017

Här är omdömet från ett bilproffs.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Teknikens Värld har testkört engelska Lotus uppdaterade Evora 400, som enligt artikeln sägs vara biltillverkarens “snabbaste gatbil någonsin”.

Jämförelser görs med tyska Porsche Carrera 911.

“Jämförelsen med ärketysken är relevant eftersom många Lotuskunder just kommer från 911 i jakten på den ultimata körglädjen. Båda har även sexcylindriga överladdade motorer, nödbaksäten och prislappar som skuggar varandra. Att varva ur V6-motorn på 3,5 liter med ursprung Toyota/Lexus är inget annat än härligt. Bottenkraften är maffig med kompressorhjälpen (fabrikat Edelbrock) och högre upp i varvtalsregistret tjuter det som det ska”, skriver Teknikens Världs reporter, bland annat, efter provkörningen av Lotus-bilen.

Sammantaget är slutsatsen, även om bilen är komfort, att sportkörning “ligger Lotus alltjämt varmast om hjärta och själ”.

Priset på sportkärran är drygt en miljon, eller 1.042.000 kronor för att vara exakt.

Bilen har en sexväxlad låda, manuell eller automat, och 0-100 km/h tar 4,2 sekunder – toppfarten uppges vara 300 km/h.

Skatten på bilen är enligt Teknikens Värld 2.868 kronor per år och bränsleförbrukningen ligger på 1,41 liter milen i stadskörning, 0,71 liter milen på landsväg och 0,97 liter milen vid blandad körning.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS