Dagens PS

Porsche Taycan petar Tesla från Nürburgring-täppan

omslagsbild porsche taycan turbo s slår rekord på nurburgring
Porsche och Tesla har länge slagits om Nürburgring-rekordet för produktionselbilar. (Foto: Porsche)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 28 juli 2023Publicerad: 10 aug. 2022

Med en tid på 7 minuter och 35 sekunder lyckades Tesla förra året manövrera en Model S Plaid runt Nürburgring, och sno rekordet för snabbaste varv med produktionselbil från Porsche. Det blev ett kortvarigt rekord; nu har tyskarna, med en Porsche Taycan Turbo S, nämligen kapat tiden med två sekunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nürburgring Nordschleife: det ultimata testet

Den mytomspunna Nordslingan har på senare år kommit att betraktas som det ultimata prestandatestet för produktionsbilar. Om en bil inte bara har en officiell 0-100-tid, utan också en bästa varvtid runt Ringen, då vet man att prestandaambitionen är på allvar.

Till följd av alla fruktansvärda olyckor som har ägt rum på banan genom åren, inte minst den som vanställde Formel 1-mästaren Niki Lauda, har den fått öknamnet Green Hell.

Anledningen till att Nürburgring anses vara prövningarnas prövning, är att den över två mil långa bansträckningen rymmer allt man rimligtvis kan utsätta en en förare och bil för. En varvtid under åtta minuter är alla dagar en fjäder i hatten, men de rekordtörstande biltillverkarna vill mer än så.

Rekorden för produktionsbilar inom alla möjliga kategorier börjar krypa ned mot sju minuter, och elbilar är inget undantag. Det nya rekordet för serieproducerade elbilar är 7 minuter och 33 sekunder.

ANNONS

Senaste nytt

Porsche och Tesla erbjuder olika slags bragging rights

Att snabb acceleration är Teslas paradgren är vida känt. Full gas i en Model S Plaid kan antagligen leda till en hjärnskakning om man inte först ser till att luta huvudet mot nackstödet.

Stillastående till 100 blås avverkas på 2,1 sekunder, medan en Porsche Taycan Turbo S tar hela 2,8 sekunder på sig att åstadkomma detsamma. Att så är fallet beror förstås på att en Model S Plaid har 1 020 hästkrafter, medan Porschen “bara” har 761.

ANNONS

Porschen är uppenbarligen byggd med ett annat fokus. Vi har tidigare konstaterat att Porsche Taycan har med sig mycket av känslan från en 911, och det betyder förstås att väghållning är en av receptets grundbultar.

Att man nu lyckats peta Tesla från Nürburgring-tronen, trots ett komparativt underskott vad gäller effekt och fartresurser, är ett kvitto på det. Men sådant har förstås sitt pris.

Rekordbilen har viss extrautrustning

Redan grundpriset för en Porsche Taycan Turbo S ligger drygt en halv miljon över motsvarande för en Tesla Model S Plaid. Tar man hänsyn till att rekordbilen hade diverse tillval blir skillnaden ännu större.

Utöver skyddsbur och racingstol, som krävs vid alla rekordförsök på Nürburgring, var Porches rekordbil utrustad med Porsche Dynamic Chassis Control Sport och ett nytt prestandapaket som ännu inte finns tillgängligt i Sverige.

Prestandapaketet består primärt av Pirelli P Zero Corsa-däck. Övrigt innehåll är anpassningar som görs för att bilen ska fungera med det racingdäcksliknande gummit.

Läs även: Test: Porsche Taycan Turbo

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS