Dagens PS

Porsche först ut med lyxig laddstation för elbilar

Porsches nya laddstation för elbilar
Porsche vill inte att sina kunder ska undvika eldrivet på grund av laddnätverket. (Foto: Porsche)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 27 juli 2023Publicerad: 27 juli 2023

Porsche påbörjar en egen upprustning av det bristfälliga laddnätverket för elbilar med den första av många lyxiga laddstationer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Utöver den ofta undermåliga kapaciteten på laddstationerna är även upplevelsen nästan lika dålig oavsett vilken elbil man sitter bakom ratten på.

Laddstolparna står nästan alltid utan tak och har en egen bökig mjukvara som sällan är särskilt användarvänlig.

Tanken bakom Porsches laddlounger är att alla bekymmer ska elimineras och att laddupplevelsen med en elbil från Porsche faktiskt ska leva upp till premiumkänslan som märket förknippas med.

Porsche Laddlounge i Tyskland
Den första laddloungen ligger vid två högtrafikerade motorvägar i Tyskland. (Foto: Porsche)

Porsches första laddstationen är i bruk

Porsches egna laddlounger kommer att byggas i Tyskland, Österrike och Schweiz och den första laddstationen har precis öppnat i Tyskland.

Den första laddloungen har precis öppnat strax utanför Bingen am Rhein där de stora motorvägarna A60 och A61 möts.

På platsen står det sex snabbladdare som kan ladda bilarna med upp till 300 kW med möjlighet till ännu snabbare laddning framöver.

Vidare finns det fyra långsammare laddare på 22 kW för de som vill utforska loungen i lugn och ro.

ANNONS
Porsche Laddlounge Insida
Porsche vill inte att laddstopp ska vara en anledning att välja bort elbilar. (Foto: Porsche)
ANNONS

Senaste nytt

Miljön och laddstationen blir ett

Porsches första laddlounge är en inblick i vad de framtida loungerna kan komma att erbjuda.

Här finns ett toppmodernt hus med stora glaspartier, värme och luftkonditionering.

Elektriciteten till byggnaden kommer delvis från en värmepump som inte är beroende av fossila bränslen. På taket har man även installerat solceller.

När det inte befinner sig någon i loungen optimerar ett system energiförbrukningen genom att exempelvis dämpa innerbelysningen.

Porsche Taycan på Laddstation
Här laddar man till samma pris som på alla andra snabbladdare i Porsches nuvarande nätverk. (Foto: Porsche)

Porsche vill att föraren ska må bra

Efter att ha kopplat in bilen sköts laddning och betalning automatiskt. Priset är motsvarande 3,41 kronor per kWh.

ANNONS

Man slipper bli blöt tack vare ett tak som sträcker sig till entrén.

Väl inne i loungen finns moderna lösningar för hygien och välmående.

Det finns ett stort urval av drycker som går att köpa och även ett snabbt WiFi-nätverk så att man kan passa på och jobba under tiden elbilen släcker sin törst.

Vi har avhandlat laddlounger och den frustrerande upplevelsen vid laddstationer i vår podcast Dragläget.

Har du stött på problem i samband med ett laddstopp?

Läs även: Nya bilarna med nöjdast ägare – elbilar ligger efter

Läs även: Elbil fattade eld på fartyg: 3 000 bilar upp i lågor

Läs även: Bekräftat: Ingen eldriven Porsche 911 i sikte

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS