Dagens PS

Politiker: ”Hyundai och Kia är en fara för allmänheten”

hyundai
Hyundai Motor Group (som består av Hyundai och Kia) har kritiserats av en amerikansk politiker. (Foto: Collage/Hyundai/Wiki)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 apr. 2023Publicerad: 23 apr. 2023

Totalt kräver 18 amerikanska stater, med Kalifornien i täten, att Hyundai och Kia måste återkalla sina bilar då de saknar många säkerhetssystem, vilket i sin tur gör de lättare att stjäla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rent andelsmässigt står Hyundai och Kia för en stor andel av bilar som stjäls i en rad amerikanska städer, enligt amerikanska polisen.

Det är till följd av en Tiktok-trend som det skett en rejäl ökning av Hyundai- och Kia-stölder, vilket gjort bilarna enormt eftertraktade att stjäla.

Det gäller dock bara den amerikanska marknaden.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 20 

Rattlås kia hyundai

Stöldvågen av Kias och Hyundais bilar i USA har gjort att kunder nu erbjuds gratis rattlås. (Foto: Felipe Sanchez)

Hyundai och Kia saknar vissa stöldskydd

Anledningen sägs vara att vissa instegsmodeller från de koreanska märkena – som alltså ingår i samma koncern – saknar startspärr och ett nyckellöst startsystem som enligt amerikanarna gör en bil svårare att stjäla.

Innebär en risk för kunderna

ANNONS

Kaliforniens justitiekansler, Rob Bonta, menar på att ”Hyundai och Kias oförmåga att installera standardiserade stöldskyddssystem innebär att både ägare och allmänheten kan hamna i trubbel”.

Hyundai menar på att deras bilar uppfyller alla amerikanska lagkrav varför en återkallelse hade varit helt orimlig.

Antalet stöldanmälningar var ungefär dubbelt så vanliga för Hyundai- och Kia-bilar än för andra bilar tillverkade mellan 2015 och 2019.

Enligt Bonta valde sydkoreanerna aktivt att plocka bort stöldskydden från bilarna de sålde i USA medan de är standard på Hyundai och Kias bilar i både Europa och Kanada.

Han fortsätter med att påstå att ”dessa biltillverkare har i stället valt att föra över risken till konsumenterna och allmänheten, snarare än att ta eget ansvar”.

Läs även: Hyundai och Kia – nu med gratis rattlås
Läs även:
Recension av Kia Niro EV
Läs även:
Kia gasar på – helt elektriska till 2040
Läs även:
Hyundai säger nej till touch – för farligt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS