Polestar 2 har funnits med oss i några år och nu vankas en uppdatering eller som man på bilspråk säger, ett ansiktslyft.

ANNONS

Den lär enligt de ryktena som börjat spridas innefatta en rad uppdateringar både utseendemässigt men framförallt tekniskt. 

Drivning på fel hjul

Polestars elbil fick ett rejält schvung försäljningsmässigt när man lanserade en tvåhjulsdriven basversion.

Dessvärre kom den i ett framhjulsdrivet format till mångas förtret. 

Det lär det dock bli ändring på i och med ansiktslyftet eftersom basversionen istället kommer att driva på bakhjulen precis som på XC40 och C40. 

Ökad räckvidd

Det som dock imponerar mest, om det visar sig stämma, är räckvidden som väntas öka till 592 kilometer enligt WLTP uppger tyska nextmove

ANNONS
ANNONS
Specifikationer_ansiktslyft_facelift_polestar_2
Specifikationerna för den ansiktslyfta versionen av Polestar 2 ser minst sagt lovande ut. (Foto: nextmove)

Siffrorna ska gälla för en Long Range dual motor som i dagsläget presterar en avsevärt kortare räckvidd på 487 kilometer. 

Ökad laddeffekt

Det är dock inte bara räckvidden som ändras till det bättre utan även laddeffekten kommer att öka med cirka 30 procent upp till 205 kW. 

Specifikationer_ansiktslyft_facelift_polestar_2
Den ansiktslyfta versionen av Polestar 2 kommer att erbjuda ökad räckvidd och laddeffekt. (Foto: nextmove)

Det gäller alltjämt bara för de bilarna som är utrustade med det större batteriet. De som är bestyckade med det mindre stannar på betydligt mer modesta 135 kW. 

Förbättrad acceleration

Att utrusta bilarna med bakhjulsdrift istället för framhjulsdrift verkar göra under för accelerationen då den kapas med nästan 20 procent till 6,1 sekunder för 0 till 100 kilometer per timme-tiden. 

Specifikationer_ansiktslyft_facelift_polestar_2
Drivlinorna levererar mer effekt och vridmoment än tidigare. (Foto: nextmove)

Det är dock inte bara valet av drivhjulen som ändrats utan elmotorn levererar också mer effekt vilket bidrar till de förbättrade siffrorna. 

Väntar ett priskrig?

Den stora frågan handlar dock inte om vare sig förbättrad prestanda eller ett eventuellt trevligare utseende.

ANNONS
ANNONS

Utan den handlar om hur Polestar kan kontra Teslas brutala prissänkningar som tagit branschen med storm. Om det vet vi ännu ingenting men vi lär ha goda anledningar att återkomma i frågan framöver.

Läs även: Rea på Tesla i Sverige [Dagens PS]

Läs även: Polestar 2 BST är ovanligare än Bugatti Chiron [Dagens PS]