Dagens PS

Polestar om nya suven: Lyxigare än Volvo

Nästa år lyfter Polestar på täcket till nya modellen. Foto: Polestar
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 14 sep. 2021Publicerad: 14 sep. 2021

Polestar avslöjar nu nya detaljer om sin kommande modell.
Bilen får heta Polestar 3 och blir en stor suv baserad på Volvo XC90.
Polestars version blir lyxigare, starkare och sportigare än Volvo – och får ingen tredje sätesrad.
– Den andra raden får verkligen en lyxig känsla, säger vd Thomas Ingenlath till Car & Driver.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För drygt ett år sedan började Polestar att leverera den första elbilen Polestar 2. På bara ett år har man lyckats bli ett etablerat elbilsmärke och det talas om börsintroduktion och en värdering på över 200 miljarder kronor.

Thomas Ingenlath med konceptbilen Polestar Precept. Foto: Polestar

Redan nästa år presenteras märkets andra modell, och nu avslöjar vd Thomas Ingenlath en del nya detaljer om bilen. Nya modellen ska heta Polestar 3 och baseras på samma plattform som Volvo XC90.

Polestars version får en mer sluttande taklinje. Den kommer till skillnad från Volvo XC90 att endast erbjudas med två sätesrader, för en mer lyxig känsla. Polestar visar en bild på en övertäckt ”3” och om man samtidigt tittar på konceptbilen Polestar Precept får man en hint om hur den nya bilen kommer att se ut.

– Jag har inget emot tre sätesrader i sig. Att ha två rader ger möjlighet att ge bilen den aerodynamiska taklinjen, och det ger chansen att betona utrymmet mellan första och andra raden, vilket verkligen ger den andra raden en lyxig känsla, säger Thomas Ingenlath till Car & Driver.

Dagens Polestar 2 byggs i Kina, medan Polestar 3 även kommer att byggas i South Carolina i USA där Volvo också ska bygga den nya XC90. Enligt Thomas Ingenlath får Polestars version högre toppeffekt än Volvo XC90. Bilen går att få både med bakhjuls- och fyrhjulsdrift.

– Det finns massor av människor som inte behöver fyrhjulsdrift. I Norge eller Österrike kommer vi alltid att sälja mer fyrhjulsdrift. Men i Kina eller USA är många nöjda med en enda motor, säger Ingenlath.

Nästa modell efter Polestar 3 blir Precept, grand touren som tidigare visats upp som konceptbil. Målet för Polestar när de nya modellerna är lanserade är att sälja över 100 000 bilar per år.

ANNONS

Polestar meddelar i dag också att man ska fördubbla sin utvecklingsavdelning i Storbritannien. 500 personer ska i framtiden arbeta med att utveckla bilar, tillsammans med teamet i Göteborg.

– Att gå el är ett avgörande ögonblick i bilarnas historia. Kombinationen av brittisk ingenjörstalang och svensk expertis kommer att säkerställa att våra bilar är bland de högst presterande och mest hållbara på vägen, säger vd Thomas Ingenlath.

.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS