Dagens PS

Polestar förser Candela med batterier

Candela C-7 flyger
Polestar ska förse Candela med batterier. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 sep. 2022Publicerad: 23 aug. 2022

Candela, den svenska båttillverkaren som bygger bärplansbåtar, har nu ingått ett avtal med elbilstillverkaren Polestar. Avtalet innebär att Polestar ska förse Candela med batterier och laddningssystem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mer lik ett flygplan än en båt

Vi har tidigare provkört Candela C-7, märkets första modell. Bärplansfunktionaliteten innebär att Candelas modeller har mer gemensamt med flygplan än med båtar.

Bärplan, som är som vingar under vattenytan, möjliggör att båten flyger över ytan, likt ett flygplan.

Resultatet är en drastisk reducering av förbrukningen, något som stora motorbåtar ofta kämpar hårt med.

På en bärplansbåt minskar förbrukningen med upp till 80 procent jämfört med en ordinarie sådan.

Fortsättningsvis innebär elektrisk drivning att man slipper det oljud man ofta förknippar stora motorbåtar med.

Sensationen av att flyga över vattenytan är trevligare både för båtens passagerare samt för andra som rör sig i samma miljö, samma inverkan som elbilar och ellastbilar har i exempelvis en stadsmiljö i termer av bullernivå.

Candela x Polestar

Batteriet i fråga. (Foto: Candela)

ANNONS

Polestar x Candela

Samarbetet innebär alltså att Polestar ansvarar för tillförseln av batterier och laddningssystem för Candela.

I sin tur innebär det att Candela kommer att ha möjlighet att skala upp tillverkningen till den nivå som krävs för att göra elektriska båtar mainstream.

Ett stort hinder för tillverkningen av elektriska båtar har varit kostnaden för marinkompatibla batterier. Med Polestars resurser kommer det att bli ändring på det.

Exempelvis kostar Candela C-7 från 3,125 miljoner kronor, något som knappast gör den tillgänglig för den stora massan. 

Candela C-8 kommer att landa på runt samma pris trots att den är betydligt större.

Samarbetet är ett första steg i ett mer långvarigt sådant och tanken är att de två svenska märkena ska jobba ihop med fler projekt.

Tidigare har elektriska båttillverkare behövt förlita sig på nischade batteritillverkare som gör batterier för marint bruk, något som sannerligen höjer priserna. Men nu ska det alltså bli ändring på det.

ANNONS
Candela C-7

En bärplansbåt likt Candela C-7 flyger alltså över ytan. (Foto: Marcus Berggren)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS