Däcktillverkaren Pirelli släpper sitt cyberdäck som standard på superbilen McLaren Artura. Däcket är uppkopplat mot bilens centraldator.

Pirelli Cyber Tire är superhjulet som inte bara mäter lufttrycket på däcket. Sensorn som är inbyggd däcket, skickar signaler direkt till bilens centraldator och ger även data på temperatur och acceleration.

Beskrivning Pirellis cyberdäck
En illustrativ beskrivning på hur Pirellis cyberdäck fungerar och skickar informationen direkt till föraren via bilens centraldator. Överföringen mellan däckets sensor och datorn är trådlös. (Illustration: Pirelli)

Första bilen

Den första bilen som får Pirellis Cyber Tire som standard är McLaren Artura, en hybrid-superbil packad med teknik för en säkrare körupplevelse, enligt tillverkaren. Sensorn i däcken vet om det är sommar- eller vinterdäck som sitter på bilen och kan påverka bilens antisladdsystem.

McLaren Artura
Som första bil att ha cyberdäcket som standard är värstingbilen Artura från McLaren. Tekniken kommer troligen att hamna billigare modeller i framtiden. (Foto: McLaren)

Idag är sensorn batteridriven och väger ungefär tio gram. I framtiden siktar däcktillverkaren på att sensorn ska drivas med den energi som bildas när däcket rullar. Pirelli tror att sensorn om någon generation, eller uppdatering, även kan komma att varna för vattenplaningar.

mer information
Att ha sensorn inmonterat i däcket dör att biltillverkarna kan samla in mer och mer information. En sak som är viktigt när man utvecklar tekniken för självkörande bilar. (Foto: McLaren)

 

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Fler sportbilsartiklar på [Dagens PS]