Dagens PS

Pandemi-effekten: Bilbranschens stålbad

Inget är sig likt efter pandemin. Bilbranschen har det väldigt tufft. (Foto: Getty Images)
Inget är sig likt efter pandemin. Bilbranschen har det väldigt tufft. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 dec. 2024Publicerad: 17 dec. 2024

Under covid-19-pandemin höjde biltillverkare priserna på grund av bristen på nya bilar. Detta ledde till rekordhöga vinster. Men nu är denna gynnsamma period över, och företagen står inför stora utmaningar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt New York Times överväger biljättar som Nissan, Volkswagen och Stellantis omfattande uppsägningar och fabriksnedläggningar. De brottas med sjunkande vinster och andra problem.

Läs också: Nissan i kris: “Vi har 12 till 14 månader på oss att överleva”. Dagens PS

ANNONS
Det är som sagt personalen i branschen som drabbas hårdast. (Foto: Getty Images)
Det är personalen i branschen som drabbas hårdast. (Foto: Getty Images)

Många utmaningar för bilbranschen

Varje biltillverkare har sina egna specifika problem, men det finns många gemensamma nämnare. Bland annat handlar det om en komplicerad och kostsam teknologisk övergång, politisk oro, ökande protektionism och framväxten av nya kinesiska biltillverkare.

Dessa problem har funnits i flera år men blev mindre akuta under pandemin, vilket gjorde att vissa biltillverkare blev självbelåtna.

ANNONS

Senaste nytt

Tillbaka till det normala

När bristen på halvledare och andra komponenter saktade ner produktionen och begränsade lagren, kunde biltillverkarna enkelt höja priserna. Men den eran är över, och branschen har återgått till sitt tillstånd före pandemin, med för många biltillverkare som jagar för få köpare.

Många bilfabriker runt om i världen tillverkar betydligt färre bilar än de är byggda för. När biltillverkare inte får en rimlig avkastning på sina fabriker och maskiner får det en enorm effekt på lönsamheten, säger Simon Croom, professor i supply chain management vid University of San Diego.

ANNONS

Skillnaden mellan vinst och förlust är hårfin i bilbranschen.

Arbetstagarna drabbas först

Tyvärr, men inte oväntat, är det arbetstagarna som drabbas först när sådana här situationer uppstår. Över nio miljoner människor arbetar globalt inom tillverkningsindustrin, och en miljon av dem finns i USA.

Dessutom arbetar över två miljoner amerikaner på bilhandlare och andra relaterade företag. Många människor är beroende av bilindustrin, så det kan få allvarliga konsekvenser om inte problemen åtgärdas snart.

Många biltillverkare har fått säga upp tusentals personer för att få det att gå ihop. (Foto: Getty Images)
Många biltillverkare har fått säga upp tusentals personer för att få det att gå ihop. (Foto: Getty Images)

Biltillverkare kämpar för att överleva

Här är några exempel på hur biltillverkare runt om i världen försöker hantera stigande kostnader och vilka problem de står inför:

  • Nissan, som har fabriker i Mississippi och Tennessee, har inte specificerat var uppsägningarna kommer att ske. De är inte ensamma om att minska personalstyrkan.
    Ford meddelade förra månaden att de ska säga upp 4 000 anställda, främst vid fabriker i Storbritannien och Tyskland. Företaget hänvisade till “en aldrig tidigare skådad konkurrens, regleringar och ekonomiska motvindar”.
  • Ford syftade delvis på kinesiska biltillverkare. De var knappt en faktor före pandemin, men har nu tagit sig in på den internationella marknaden med bilar som kan matcha japanska, europeiska eller amerikanska fordon i kvalitet, till betydligt lägre priser.
  • BYD, Chery, SAIC och andra kinesiska biltillverkare är fortfarande i praktiken utestängda från USA på grund av handelsregler och tullar i Europa. Men de expanderar till platser som Australien, Brasilien, Chile och Thailand, och lockar köpare från Fiat, General Motors och Toyota.
  • Konkurrensen från Kina börjar “träffa de säkra platser som västerländska biltillverkare hade”, säger Felipe Munoz, global analytiker på JATO Dynamics, ett forskningsföretag.

Bristande produktutveckling ett problem

ANNONS

Några av de hårdast drabbade företagen har helt enkelt inte lyckats lansera attraktiva produkter, vare sig det handlar om gamla modellprogram eller icke-konkurrenskraftiga elbilar.

  • Företag som varit långsamma med att ersätta åldrande modeller har det svårast. Det gäller Nissan, Stellantis och till och med Tesla, som analytiker förväntar sig kommer att avsluta året med ungefär samma försäljning som 2023.
  • Andra har kämpat med att bygga attraktiva elbilar och utveckla mjukvara, en allt viktigare del av bildesignen.
  • Volkswagen var bland de första etablerade biltillverkarna som utvecklade elbilar, men modellerna imponerade inte på köpare och kritiker. Försäljningen i USA av företagets suv ID.4 sjönk med mer än hälften under tredje kvartalet jämfört med året innan, enligt Kelley Blue Book. Buggig mjukvara hämmade försäljningen av ID.4 och andra elmodeller som Volkswagen säljer i Europa och Asien.

“Kineserna vinner marknadsandelar och tyskarna förlorar”, säger Ferdinand Dudenhöffer, chef för Center for Automotive Research i Bochum, Tyskland.

“Det är inte bara elbilarna, det är mjukvaran i bilarna.”

Förändrad regeringspolitik bidrar också till biltillverkarnas problem. Försäljningen av elbilar sjönk i Tyskland efter att regeringen, som står inför en budgetkris, plötsligt avskaffade ekonomiska incitament.

General Motors och Toyota går mot strömmen

Men det är inte alla biltillverkare som har det svårt just nu – särskilt inte General Motors. Deras aktie har stigit med över 40 procent i år, medan andra biltillverkare ser sina aktiekurser falla.

Wall Street belönar delvis GM för populära elbilar som Cadillac Lyriq och Chevrolet Equinox. Mary T. Barra, vd för GM, har sagt att företaget är nära att göra vinst på elbilar, till skillnad från andra amerikanska biltillverkare förutom Tesla.

Vissa biltillverkare står med enorma lager av bilar som inte säljer. (Foto: Getty Images)
Vissa biltillverkare står med enorma lager av bilar som inte säljer. (Foto: Getty Images)
ANNONS

GM drar sig dock också tillbaka och meddelade förra veckan att de slutar utveckla robotaxis, autonoma fordon som kan transportera passagerare utan förare. Beslutet väckte frågor om huruvida etablerade biltillverkare kan konkurrera med Tesla och Waymo, en division inom Googles moderbolag, inom nästa generations fordonsteknik.

Läs också: GM dumpar robotaxi – 110 miljarder i sjön

Även Toyota klarar sig relativt bra för tillfället. De har satsat på hybrider och minskat sina planer på elbilar, och det verkar fungera för närvarande. Toyota riskerar dock att hamna på efterkälken om försäljningen av elbilar ökar snabbare än marknadsanalytiker förväntar sig.

Priserna på batteridrivna fordon sjunker, medan räckvidden ökar. I Kina är elbilar redan billigare än jämförbara bensinmodeller. Mer än hälften av de nya bilar som säljs där är el- eller laddhybrider.

Tufft för Stellantis efter vd-avgång

Stellantis gör också sitt bästa för att styra upp verksamheten efter att vd:n Carlos Tavares lämnat företaget, men det blir ingen enkel väg. Stellantis har nya modeller på gång för 2025, inklusive flera elbilar, bland annat Jeepar, Ram-pickuper och en Dodge Charger muskelbil.

Företaget arbetar också för att reparera sin relation med återförsäljare som anser att Stellantis väntade för länge med att sänka priserna och erbjuda incitament för att hjälpa dem att sälja bilar som hopar sig på deras lager.

Tiden får utvisa om dessa företag är på rätt väg, men en sak är klar: de måste agera snabbt, eftersom köpare blir allt mindre villiga att betala extremt höga priser för bilar, och arbetstagare lider för det.

Stellantis i blåsväder – Italien hotar med att ta över bilmärken

Efter Carlos Tavares plötsliga avgång från vd-posten hos Stellantis i början av december hoppas italienska myndigheter på en försoning. Målet är att säkra

ANNONS

Läs också:
Toppekonomen: Så kommer världen förändras av färre födda barn. News 55
AI-jättarnas satsning kan bli nästa års stora genombrott. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS