Dagens PS

Omotion: Smidig och snabb i klimatsmart förpackning

Omotion, den lilla sportiga elbilen som de vill ska ta över. (Foto: Omotion)
Omotion, den lilla sportiga elbilen som de vill ska ta över. (Foto: Omotion)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 juni 2024Publicerad: 14 juni 2024

Mini-elbilen Omotion från Sverige kan köras på alla europeiska vägar och kommer upp i hisnande 110 kilometer i timmen. Nu vill det lätta elektriska sportfordonet bli det nya svarta på våra gator.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dagens värld är stora bilar inte längre nödvändiga överallt. Speciellt inte i innerstäderna.

Omotion vill stå inför nya tankesätt där hänsyn till klimatet är en väldigt viktig faktor – och så klart även en utmaning.

Samtidigt vill folk ha en positiv körupplevelse, och det leder oss till en ny fordonsdefinition: Det lätta elektriska sportfordonet.

Med ett lätt elektriskt sportfordon kan man kombinera körglädje med en ansvarsfull livsstil. Omotion hoppas vara ledande i den kategorin.

Den får köra på alla Europeiska vägar och har en toppfart på 110 km/h. (Foto: Omotion)
Den får köra på alla Europeiska vägar och har en toppfart på 110 km/h. (Foto: Omotion)

Svenskt bolag

Omotion grundades redan 2013 i Lund av svensken Ola Svensson.

Det är ett ingenjörsdrivet företag med bakgrund inom inbyggd utveckling, programmering och förnybara energiprojekt. Idén att skapa ett elektriskt fordon kom från Olas grundintresse för fordon.

ANNONS

Att kombinera det intresset med utvecklingen inom batteriteknologi, elmotorer och inbyggda applikationer öppnade upp möjligheten att sätta en ny typ av fordon på vägen.

Visionen om Omotions elbil föddes där och då och går nu att köpa.

Funkar att köra med A eller B körkort. (Foto: Omotion)
Funkar att köra med A eller B körkort. (Foto: Omotion)
ANNONS

Senaste nytt

Snabb liten sak

Topphastigheten på Omotion 2 är faktiskt 110 km/h. Batteriet tar dig ungefär 150 kilometer innan det är dags att ladda. Och batteriet är ett Lithium NMC batteri med 72V och 11.2 kWh kapacitet.

För att få köra denna krävs A1, A eller B körkort så ganska fritt fram för de flesta med körkort. Och, du får faktiskt köra på alla europeiska vägar.

Däcken är 14 tum och du bromsar dem med 220 mm skivbromsar, hydrauliska ok med 2 kolvar i fram och 260 mm skivbroms, hydrauliskt ok med 1 kolv i bak. Det finns också en mekanisk handbroms.

Prislappen?

ANNONS

Om du vill köpa den får du hosta upp 169 000 kronor. Det finns också ett par tillval som kan öka priset.

Läs även: Ferraris elbil ryter som en V-12:a. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS