Dagens PS

Oljejättens nya reklamfilm: Sågar elbilar

Oljejätte sågar elbilar
En ny reklamfilm från Exxon Mobil sågar elbilar. (Foto: Collage/Dodge/TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 juli 2023Publicerad: 21 juli 2023

Oljebolaget Exxon Mobil som säljer olja i form av Mobil 1, har släppt en ny reklamfilm som är tänkt att övertala konsumenter att inte välja elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reklamfilmen heter ”Breaking Free” vilket på svenska kan översättas till ”Att bryta sig loss” och handlar om att man ska bryta sig loss från alla eldrivna apparater i våra liv.

En mörk verklighet

Reklamfilmen visar på en dystopi där stora sladdar är i vägen för allt och alla. I sin tur gör det att folk lever en bestämt dyster tillvaro.

En man får dock nog och bestämmer att han måste ge sig ut på vägarna.

Han hoppar in i sin Chevrolet Colorado ZR2– en dieseldriven terrängpickis – och sliter loss sina sladdar när kör iväg, vilket han gör för sin kärlek till bilkörande enligt videon.

ANNONS

Senaste nytt

Går emot elbilar

Enligt det amerikanska företaget är videon starten på en kampanj som ämnar belysa ”en filosofi som rotar sig i frihet, uppskattningen av en resa, och den terapeutiska innebörden av vägen”.

Med andra ord vill ExxonMobil understryka bilens frihet samt hur viktigt det är med olja och drivmedel på vägen.

ANNONS
Exxon elbilar
USA:s oljejätte Exxon Mobil redovisar en rekordvinst på enorma 55,7 miljarder dollar för fjolåret. (Foto: TT)

Allt tuffare klimat

Många oljeföretag har på ett eller annat sätt hoppat på hållbarhetståget. I många fall rör det sig om att bygga ut lämplig elbilsinfrastruktur som ligger strategiskt placerade vid mackar och likande.

Budskapet i videon verkar emellertid mer inne på att framföra bensin och diesel som frihet, medan elbilar framförs som bakåtsträvande och begränsande.

Även om det var ett antal år sedan elbilar började ta fart har inte oljeindustrin gjort särskilt mycket väsen kring sig, men nu verkar alltså den trenden vända.

Målgrupp som ogillar elbilar

I USA – marknaden som reklamfilmen riktar in sig mot – såldes det under förra året bara 5,6 procent elbilar. Tillgången av elbilar överskrider dessutom efterfrågan.

Målgruppen är således helt och rätt reklamvideon belyser en del intressanta frågeställningar.

ANNONS

Det är fortfarande betydligt osmidigare att åka långt i elbil än med en förbränningsbil.

Att kunna stanna och tanka på minuter är fortfarande bra mycket enklare än att stanna och ladda, särskilt om det är laddköer, eller om det finns trasiga laddare och liknande.

Krävs tuffare tag

Med det sagt krävs det att företag som ExxonMobil anpassar sig till rådande utveckling, i stället för att jobba emot den.

En klar majoritet av världen kör dock fortfarande förbränningsbilar så riktigt ännu brinner det inte i knutarna för oljebolagen. Det gäller dock att börja i tid för att inte bli en framtida fossil.

https://www.youtube.com/watch?v=y3NUs9o6wcM

Läs även: Exxon drämmer till med alla tiders rekordvinst

Läs även: Elbilar går osålda – “nästan ingen vill köpa”

ANNONS

Läs även: Hummer EV provkörd – 4 ton och 1 000 hästkrafter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS