McLaren Sabre är så ovanlig att knappt någon ens vet att den finns. Blott 15 exemplar byggdes för burgna kunder i Amerika. Ett av dessa är nu till salu för den som känner sig manad…och otroligt rik.

ANNONS

Baseras på den superexklusiva McLaren Senna

För fem år sedan visade McLaren för första gången upp modellen Senna, som blev den tredje bilen i märkets så kallade Ultimate Series, ihop med modellerna F1 och P1. De 500 exemplar som byggdes hade ett listpris på över nio miljoner kronor vardera.

Den bilen utgör grunden för McLaren Sabre, som byggts av Mclaren Special Operations i endast 15 exemplar. Samtliga påstods vara öronmärkta för USA, men ett fåtal hävdas av somliga ha spritts ut över Mellanöstern.

Hela 70 procent av delarna i Sabre skiljer sig från Senna. Kvar är egentligen bara bottenplattan, drivlinan (med vissa modifikationer) och diverse karossdelar som man gärna inte ändrar på med hänsyn till typgodkännandet.

McLarens snabbaste (tvåsitsiga) bil någonsin

Motorn är samma fyraliters-V8 som sitter i Senna, fast man har skruvat fram 35 extra pållar för en totaleffekt på 835 hästkrafter. Karossens extravaganta linjer innebär också att Sennas downforce har delats i tre – sämre i svängarna, bättre på raksträckorna.

Tack vare detta har Mclaren Sabre en toppfart på dryga 350 kilometer i timmen. Det gör den till McLarens snabbaste tvåsitsiga bil någonsin. Modellerna F1 och Speedtail är faktiskt snabbare, men dessa råkar båda rymma familjer på tre.

Auktioneras ut till någon som har ohyggligt mycket pengar

Den McLaren Sabre som nu är till salu ska gå under klubban den 20:e augusti i Monterey i Kalifornien. Det är den sista dagen av Mecums tredagarsevenemang, där alla möjliga fordon ska avyttras.

Priset kommer enligt uppskattning att landa mellan fyra och en halv och fem miljoner dollar, alltså uppemot 50 miljoner svenska kronor. Vill man lägga så mycket på en bil finns det förstås också en hel del annat som kan vara av intresse.

ANNONS
ANNONS

Läs även: fler artiklar inom ämnet extremt dyra bilar [Dagens PS]

Läs även: Test: McLaren 570 GT [Högsta Växeln]