Dagens PS

Nya Porsche Cayenne - med eller utan turbo

Här är den tyska sportbilstillverkaren Porsches nya stolthet. (Foto: Porsche)
Här är den tyska sportbilstillverkaren Porsches nya stolthet. (Foto: Porsche)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 02 sep. 2017Publicerad: 02 sep. 2017

Porsche presenterar nu den tredje generationen av Cayenne.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det nya varianten av den lyxiga sportbilen är en efterföljare till den framgångsrika modellen från Porsche, som har sitt säte i Stuttgart i Tyskland.

“Bilen är helt nyutvecklad och kombinerar i ännu högre grad prestanda typiska för Porsche med god användbarhet i vardagen”, enligt ett pressmeddelande, där det också heter att sport och komfort nu lyfts till en högre nivå.

Vid lanseringen finns två nyutvecklade V6-motorer att välja mellan: Porsche Cayenne med treliters turbomotor utvecklar 250 kW (340 hk), vilket är 29 kW (40 hk) mer än i föregångaren. Porsche Cayenne S med 2,9-liters biturbomotor på 324 kW (440 hk), vilket är en ökning med 15 kW (20 hk).

Det här ger modellen en toppfart på 265 km/tim. Utrustad med tillvalet Sport Chrono-paket, accelererar Cayenne S från 0–100 km/tim på under fem sekunder.

Cayenne har mycket gemensamt med den ikoniska sportmodellen 911. Tredje generationen av SUV-modellen, som också förnyats utseendemässigt, har nu för första gången däck med olika dimensioner fram och bak samt bakhjulsstyrning. Förutom dessa typiska sportbilsattribut har vägegenskaperna förbättrats ännu mer med aktiv fyrhjulsdrift som standard, Porsche 4D Chassis Control, trekammars luftfjädring och det elektroniska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Trots avsevärt utökad standardutrustning väger Cayenne nu upp till 65 kg mindre än föregångaren och är fortfarande helt anpassad för off-road-körning.

Sportig och exakt med tydlig design – ny och ändå välbekant. Utseendemässigt har Cayenne förfinats enligt den stil som utgör Porsche Design DNA. De större luftintagen i fronten är tydliga tecken på ökade prestanda. Bagagerumsvolymen är nu 770 liter – en ökning med 100 liter. Hjulen är en tum större, och för första gången med större hjul bak än fram, vilket uppges förbättra köregenskaperna.

Tredje generationen av Porsche Cayenne -, som du kan se flera bilder på här, har Sverigepremiär den 20 januari 2018 – men kan beställas redan nu, framgår det.

Priset för den sportiga och exklusiva bilen i Sverige är från 745.000 kronor. Priset för Cayenne S börjar däremot på 925.000 kronor.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS