Dagens PS

Nya Le Mans-däcken från Michelin: Helt utvecklade i simulator

Michelin-däck
Michelin ser främst racing som ett tillfälle för teknikutveckling. (Foto: Michelin)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 25 maj 2023Publicerad: 25 maj 2023

Under årets upplaga av Le Mans 24-timmars kommer samtliga bilar i Hypercar-klassen att vara skodda med Michelin-däck helt utvecklade i simuleringsprogram.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att utveckla nya däck är väldigt resurskrävande, till stor del för att det krävs otaliga, tidskrävande test för att skapa ett däck med rätt egenskaper och verifiera dess prestanda.

Michelin är en av världens ledande däcktillverkare, och förlitar sig allt mer på datorsimuleringar istället för fysiska däcktest.

Nu har utvecklingen gått så långt att samtligar bilar i Le Mans toppklass Hypercar, tidigare känd som LMP1, kommer att vara skodda med Michelin-däck utvecklade helt med hjälp av simuleringsprogram.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24 

Nytt förvärv har accelererat utvecklingen för Michelin

Att använda datorprogram inom däckutveckling är inte någonting nytt för Michelin, utan någonting som man började med redan för 30 år sedan. 

Idag kan företaget virtuellt testa ett däcks egenskaper, och hur det presterar och slits under olika förhållanden.

Michelins testprogram

Michelin kan idag testa ett däcks egenskaper virtuellt. (Foto: Michelin)

ANNONS

Nyligen förvärvade man även det brittiska företaget Canopy Simulations, som är världsledande på att simulera varvtider.

Företagets programvara skapar en virtuell förare som bland annat kan användas för att utföra simulerade däcktest.

Man kan exempelvis låta datorn simulera hur ett däck presterar över en fyratimmars däckcykel på Le Mans.

ANNONS

Senaste nytt

Även relevant för personbilar

Möjligheten att utveckla och optimera däck genom datorsimulering är inte bara relevant för racing, utan även för vanliga personbilar.

Precis som Michelin nu kan simulera hur ett däck kommer att prestera över loppet av ett race, kan man även replikera hur ett däck presterar på olika personbilar, vid olika väderförhållanden och med olika förarprofiler.

Detta är exempelvis användbart eftersom personbilstillverkare ofta efterfrågar däck vars egenskaper anpassas specifikt för deras bilmodeller.

Le Mans fyller 100 år

ANNONS

Detta är således en perfekt illustration av hur motorsport kan accelerera den tekniska utvecklingen och demonstrera färdigheterna av ny teknologi.

Just Le Mans 24-timmars har sedan starten varit en populär testbädd för nya tekniska lösningar, då den långa sträckan som avverkas på bara 24 timmar verkligen sätter komponenterna på prov.

I år har det legendariska loppet hundraårsjubileum, och går av stapeln under den andra helgen i juni.

Läs även: Däcktest i 30-gradig kyla med Michelin
Läs även:
Här är nya BMW i5 
Läs även:
Första bakhjulsdrivna Volvo på 25 år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS