Dagens PS

Nya Aston Martin Valour – V12 och manuell låda

Aston Martin Valour
Aston Martin Valour är en nostalgitripp av rang. (Foto: Aston Martin)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 13 juli 2023Publicerad: 13 juli 2023

Aston Martin fyller 110 år och blickar tillbaka med hjälp av en ny exklusiv modell i form av Aston Martin Valour. Det rör sig om en nostalgisk superbil som hyllar det förflutna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Aston Martin har en lång och prestigefull historia bestående av handbyggda mästerverk.

På senare tid har märket, under ledning av miljardären Lawrence Stroll, gett sig in i bland annat Formel 1. 

De senaste modellerna, däribland nya DB12 och DBX 707 har imponerat på media och Valour är byggd på ett recept som är sedan länge beprövat.

Aston Martin Valour
Aston Martin Valour tillverkas för att fira märkets 110-årsdag. (Foto: Aston Martin)

Victor var först ut 

Aston Martin Victor lanserades för några år sedan som ett enstaka exemplar byggd på samma plattform som Vulcan, som i sin tur till stor del är en One-77.

Victor hade en massiv V12, manuell växellåda och retroinspirerad design.

Samma sak går att säga om nya Valour, som i mångt och mycket är produktionsmodellen av Victor.

ANNONS

Mitt i allt det progressiva arbetet släppte någon på tyglarna och lät den här födelsedagen bli en nostalgitripp av rang.

ANNONS

Senaste nytt

80-talet ringde

Exteriören skiljer sig från resten av modellutbudet och anammar ett designspråk som är synonymt med 80-talet.

Karossformen är den av en typisk GT-vagn. Både Vantage, DB12 och DBS har i stort sett samma siluett, men där slutar likheterna.

Hela karossen är gjord i kolfiber för att hålla vikten nere.

Den klassiska grillformen går fortfarande att urskilja, men fronten är inramad av karosseri där andra Aston Martin-modellen är desto mer svepande.

Aston Martin Valour
Aston Martin Valour anammar ett klassiskt formspråk. (Foto: Aston Martin)

Aston Martin Valour är manuellt växlad

ANNONS

Det temat fortsätter kring hela bilen där hårda kanter, som påminner om ursprungliga V8 Vantage och LeMans-racern känd som Muncher.

Baktill finner man tre centralt monterade utblås, en ankvinge och en enorm dubbeldiffusor.

På insidan är växelspaken Valours pièce de résistance då resten av interiören känns igen från Vantage. 

Kombinationen av färgat kolfiber och desto mer retroinspirerade material som tweed och kashmir är en av oändligt många kombinationer som är möjliga på insidan.

Här sätter endast fantasin, och givetvis plånboken gränserna.

Aston Martin Valour
Aston Martin Valour har en V12 och 6-växlad manuell låda. (Foto: Aston Martin)

Antik mekanik

Under den stora huven, som för övrigt öppnas baklänges, ruvar samma 5,2-liters V12 med två turbos som återfinns i V12 Vantage, men i den här skruden producerar den 705 hästkrafter och 753 newtonmeter i vridmoment. 

ANNONS

Växellådan är ingen modern historia heller. Det är en 6-stegad manuell låda som ser till att kraften överförs till bakhjulen.

Några prestandasiffror har inte givits ut, men om V12 Vantage är något att utgå ifrån är den ruskigt snabb.

Aston Martin Valour
Aston Martin Valour väntas kosta kring 20 miljoner kronor enligt uppgift. (Foto: Aston Martin)

Bilen går troligtvis inte längre att köpa

Aston Martin poängterar att den inte nödvändigtvis är byggd för bankörning, till skillnad från Victor som inte ens var gatulegal.

Prislappen ligger på motsvarande 20 miljoner kronor enligt brittiska Autocar. Samtliga 110 exemplar lär vara slutålda.

Aston Martin Valour
Aston Martin Valour är för den nostalgiskt lagda bilfantasten. (Foto: Aston Martin)

Läs även: Aston Martin DBX 707 testad – superbil på riktigt

ANNONS

Läs även: Aston Martin DBS testad – Brutal dröm

Läs även: Aston Martin DB12 slopar V12

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS