Dagens PS

Nya Alpine A390 – "racerbil i kostym" med plats för familjen

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

Alpine, det anrika franska sportbilsmärket, tar nu ett stort steg in i den elektriska framtiden med lanseringen av A390.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna nya eldrivna fastback kombinerar inspiration från den ikoniska A110 med en mångsidig interiör som rymmer upp till fem personer. Alpine beskriver själva modellen som en “racerbil i kostym” i sitt pressmeddelande, vilket antyder en bra balans mellan sportighet och praktisk användbarhet.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Tre motorer för maximal prestanda

Under det eleganta yttre döljer sig en avancerad drivlina bestående av tre elmotorer – en placerad fram och två bak – som levererar fyrhjulsdrift, en nyhet för märket. Denna arkitektur möjliggör användningen av Alpines Active Torque Vectoring-system. Systemet fördelar aktivt kraften mellan bakhjulen för att optimera grepp och smidighet i varje situation. Resultatet är en sportbil där körupplevelsen står i fokus, utan att kompromissa med prestandan.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

A390 är den andra elbilen från Alpine, efter A290, och planerna sträcker sig redan till en elektrifierad version av den klassiska A110. Den nya modellen integreras i ett komplett elbilsekosystem, med avancerade laddlösningar från Ampere och uppkopplade energitjänster som Mobilize Power och V2G-teknik.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Fransk tillverkning med globala komponenter

Produktionen av A390 sker i Alpines historiska fabrik i Dieppe, Frankrike, som genomgått en omfattande modernisering för att möta kraven för elbilsproduktion. Motorerna tillverkas av Renault-koncernen i Cléon, batterierna levereras av Verkor från Dunkerque och Douai, och chassit byggs i Le Mans.

ANNONS
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Detta borgar för en äkta fransk Alpine, där även däcken kommer från Michelin och ljudsystemet från Devialet, allt för att säkerställa högsta kvalitet och prestanda.

Design som förenar form och funktion

A390:s design utstrålar elegans med sportiga undertoner. Proportionerna är kupéliknande, med en visirformad bakruta, skarpa skuldror och en låg silhuett. Den unika ljussignaturen, som Alpine kallar “Cosmic Dust”, består av trianglar som aktiveras i en välkomstsekvens, medan projicerade snöflingor och logotyp ger en lekfull touch.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Aerodynamiken har finjusterats in i minsta detalj, från luftintag och flärpar vid hjulen till en 8-gradig diffuser inspirerad av Le Mans-prototyper. En diskret spoiler, låg taklutning på 17 procent och en luftig design skapar en perfekt balans mellan effektivitet och elegans.

Modellen kommer att erbjudas i sex olika karossfärger, från djupsvart till matt grå, och rullar på specialdesignade 20- eller 21-tumsfälgar, anpassade efter version.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

En sportig interiör för fem

ANNONS

Invändigt möts föraren av en sportigt förarorienterad cockpit. Två högupplösta skärmar, en på 12,3 tum och en på 12 tum, ger tillgång till all viktig information. Läderklädda sportstolar erbjuder både komfort och stöd. Regenerationsnivå och överkörningsläge styrs via Formel 1-inspirerade knappar på ratten.

Toppversionen GTS är utrustad med skalstolar från Sabelt, komplett med massagefunktion och kolfiberdetaljer. Precis som i A110 är körreglagen samlade i mittkonsolen, vilket inkluderar körprogram, bromskraftsåtervinning och boostfunktion.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Alpine-dna i större format

Trots sin storlek och vikt på 2 121 kilogram erbjuder A390 en smidig och exakt körkänsla. En kort hjulbas, bred spårvidd, låg tyngdpunkt och en optimal viktfördelning på 49/51 procent bidrar till bilens kvickhet i svängarna. Hydraulisk fjädring, direkt styrning och stora bromsar på 365 millimeter med 6-kolvsok säkerställer att körglädjen alltid är i fokus, oavsett om det handlar om stadstrafik eller en racingbana.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Iponerande prestanda och smarta funktioner

A390 kommer att erbjudas i två versioner: GT och GTS. GT-versionen levererar 400 hästkrafter och 650 newtonmeter i vridmoment, vilket möjliggör en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder. GTS-versionen är ännu kraftfullare, med 470 hästkrafter och 808 newtonmeter i vridmoment, och klarar 0 till 100 kilometer i timmen på imponerande 3,9 sekunder. Tack vare aktiv batterikylning och förkonditionering kan prestandan upprepas utan effektförlust. Systemet Alpine Telemetrics visar realtidsdata som G-krafter, motorpåverkan och temperatur.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
ANNONS

A390 anpassar sig till förarens körstil med fem körlägen, inklusive ett nytt Track Mode. One Pedal Driving, exakt bromsreglering och en oväntat känslig styrning gör bilen lätt att tycka om. Boost och launch control aktiveras via knappar på ratten, komplett med ljudsignaler och animationer. Alpine Driving Sound, utvecklat tillsammans med Devialet, ger eldriften karaktär genom två lägen: “Daily” och “Sport”.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Batteri och laddning

A390 är utrustad med ett 89 kWh-batteri från Verkor, vilket ger en räckvidd på upp till 555 kilometer enligt WLTP-cykeln, beroende på hjulstorlek. Laddning sker med upp till 190 kW, vilket innebär att en laddning från 15 till 80 procent kan genomföras på under 25 minuter. Tack vare inbyggd planering via Google Maps föreslår bilen automatiskt laddstopp baserat på rutt, aktuell batterinivå och temperatur. AC-laddaren stödjer både V2L (Vehicle-to-Load) och V2G (Vehicle-to-Grid) funktioner.

Digital upplevelse i toppklass

Android Automotive och trådlös uppkoppling är standard i A390. Alpine Telemetrics erbjuder Live Data, Coaching och Challenges – en gamifierad körupplevelse som förlänger körglädjen även efter att bilen parkerats. En separat app gör det möjligt att spela in och analysera kördata med mobiltelefonen.

Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)
Alpine A390 fastback (Foto: Alpine)

Versioner och lansering

A390 kommer att lanseras i två huvudversioner:

ANNONS
  • GT: Komfortinriktad, utrustad med 20-tumsfälgar, elstolar och Devialet-ljudsystem.
  • GTS: Prestandafokuserad, med 21-tumsfälgar, Sabelt-stolar, XtremeSound och Track Mode.

Tidpunkten för lanseringen i Sverige är ännu inte fastställd.

Tekniska specifikationer (preliminära)

Mått

    • Längd: 4,615 meter

    • Bredd: 1,885 meter

    • Höjd: 1,532 meter

    • Hjulbas: 2,708 meter

    • Bagageutrymme: 532 liter

Vikt

    • Tjänstevikt: från 2 121 kilogram

Drivlina

    • Fram: lindad rotor synkronmotor

    • Bak: två synkrona motorer med permanentmagneter

    • A390 GTS: 345 kW (470 hästkrafter / 808 newtonmeter, varav 508 newtonmeter bak)

    • A390 GT: 295 kW (400 hästkrafter / 650 newtonmeter)

Batteri

    • Litiumjonbatteri på 89 kWh

    • Räckvidd: upp till 520–555 kilometer enligt WLTP (beroende på däck och med förbehåll för homologering)

Laddning

    • AC: 11 kW dubbelriktad, 22 kW dubbelriktad som tillval

    • DC: upp till 190 kW

Prestanda

    • GTS: 0–100 kilometer i timmen på 3,9 sekunder, toppfart: 220 kilometer i timmen

    • GT: 0–100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder, toppfart: 200 kilometer i timmen

Observera att alla tekniska uppgifter är preliminära i väntan på slutgiltig certifiering och homologering.

Världens gulligaste och galnaste Mini säljs

Mini-entusiaster kan ibland anklagas för att ta sig själva på för stort allvar. Men den här bilen visar att det finns humor i bilvärlden. Nu säljs en unik

Missa inte:

Lurade pensionärer på deras besparingar – nu väntar fängelse. News 55

Boräntorna står still – men bundet lån kan snart bli dyrare. E55

Siegbahn stäms igen – för fyra år gammalt blogginlägg. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS