Fiat 500e säljer inte alls. Det är dags för Stellantis att dra i nödbromsen. I stället fokuserar man på en mildhybrid och andra investeringar.
Nu vill ingen köpa Fiat längre
Mest läst i kategorin
Fiat tvingas dra i handbromsen för produktionen av sin populära elbil 500e. Från och med den 13 september kommer tillverkningen att pausas i en hel månad, på grund av den sviktande efterfrågan.
Stellantis, Fiats moderbolag, förklarar att försäljningsnedgången hänger ihop med de utmaningar som hela den europeiska elbilsmarknaden står inför skriver Autocar.
Svag försäljning
Siffror från Jato Dynamics visar att Fiat sålde 74 885 exemplar av 500-modellen (både bensin- och elversioner) i Europa mellan januari och slutet av juli.
En minskning med hela 24 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har elbilsmarknadens andel i Europa sjunkit till 13,5 procent, från 14,6 procent i juli 2023.
Felipe Munoz, analytiker på Jato, påpekar att “bristen på tydlighet kring incitament och framtiden för elbilar fortsätter att vara ett hinder för konsumenter som överväger en elbil. Dessa faktorer, tillsammans med elbilarna låga andrahandsvärde, bidrog till nedgången i juli.”
Senaste nytt
Tänker om
Den svaga försäljningen av 500e, i kombination med att den gamla bensinmodellen 500 snart fasas ut på grund av nya cybersäkerhetsregler, har fått Fiat att tänka om.
Resultatet är den nya 500 Ibrida, en mildhybrid som kombinerar 500e med en bensinmotor. Denna modell blir en viktig stöttepelare för det italienska märket. Speciellt under den något trögare övergången till enbart elbilar än vad man tidigare förutspått.
Verkligheten annorlunda
Fiat:s vd Olivier François medgav nyligen i en intervju med Autocar att:
“Vi, liksom alla andra, trodde att världen skulle gå över till elbilar snabbare och att elektrifieringskostnaderna skulle sjunka snabbare. Men vi kunde inte förutse pandemin, bristen på råvaror och att det europeiska samhället – inte alla, men en del – skulle vända ryggen åt hållbara lösningar. Men det är verkligheten, och vi måste anpassa oss till den.”
Investeringar i ny teknik
Förutom lanseringen av 500 Ibrida satsar Fiat omkring 100 miljoner euro (cirka 1,1 miljarder kronor) på att utveckla ett nytt batteri för 500e.
Stellantis vd Carlos Tavares menar att detta kommer att:
“öka räckvidden på 500e betydligt samtidigt som kostnaden minskar avsevärt”.
Tusen frågor – inga svar
Fiats beslut att pausa 500e-produktionen blottar elbilsmarknadens utmaningar. Tekniken går framåt, miljömedvetenheten växer, men hinder tornar upp sig.
Höga priser. Begränsad räckvidd. Osäkerhet kring framtida incitament.
Frågan är: Hur snabbt återhämtar sig elbilsmarknaden? Kan Fiat 500e återta sin topposition när produktionen rullar igång igen? Hur tas nya 500 Ibrida emot? Kan den överbrygga gapet? Mellan bensin och el?
Grattis Fiat 500 – 67 år
Fiat 500, skapad av den briljante Dante Giacosa, var tänkt som ett kompakt och prisvärt fordon för massorna. Snabbt blev den en nyckelspelare i Italiens
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.