Dagens PS

Nu minskar antalet nya elbilar

Antalet nya elbilar minskar i Sverige
Stolpe ut? Nu minskar ökningen av elbilar i Sverige. Sämre köpkraft är ett skäl, lägre priser på fossila bränslen kan vara ett annat. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 maj 2024Publicerad: 16 maj 2024

Antalet nya elbilar på våra svenska vägar minskar nu. Det visar en färsk prognos från myndigheten Trafikanalys.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Antalet nyregistrerade fordon fortsätter att ligga på en låg nivå i Sverige.

Myndigheten Trafikanalys tror att det kommer att fortsätta så under återstoden av 2024.

Minskad köpkraft styr

Trafikanalys har ett uppdrag att ta fram korttidsprognoser för personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar för innevarande år och kommande tre år.

Årets prognoser handlar om åren 2024–2027 och där präglas framför allt 2024 av lågkonjunktur och en minskad köpkraft hos de svenska hushållen, skriver myndigheten.

ANNONS

Senaste nytt

Betydligt färre

Hushållens sämre köpkraft gör att betydligt färre nya bilar köps eller leasas av en privatperson.

De senaste åren har privatleasingen av elbilar bidragit till att antalet nyregistrerade elbilar har ökat, men den utvecklingen stannar av.

”När nu hushållen i lägre grad köper eller leasar nya bilar tappar elbilarna sin tidigare tillväxttakt. För 2024 är prognosen att drygt 80 000 elbilar nyregistreras, vilket kan jämföras med drygt 110 000 under 2023. Åren därefter väntas en ökning”, säger Mikael Levin, projektledare hos Trafikanalys.

ANNONS

Högre tempo

När det gäller elektrifieringen av tunga lastbilar fortsätter den däremot att hålla ett högre tempo.

Under 2023 nyregistrerades närmare 8 000 tunga lastbilar, vilket är ett högt antal enligt Trafikanalys.

Prognosen för 2024 är något lägre ställd, men för åren 2025–2027 är prognosen på ungefär samma nivå som innan coronapandemin, vilket innebär 7 000–8 000 nya fordon per år.

15 procent om tre år

Nyregistreringen av tunga lastbilar med eldrift har fram till 2020 handlat om enstaka fordon. Det har dock förändrats, konstaterar Trafikanalys.

Enligt prognosen kommer de eldrivna lastbilarna utgöra 15 procent av de nyregistrerade tunga lastbilarna år 2027.

Kraftig ökning

När det gäller lätta eldrivna lastbilar är bedömningen att antalet ökar kraftigt de kommande två åren.

ANNONS

Prognosen är att vi kommer att gå från 19 procent av de nyregistrerade lätta lastbilarna 2023 till 37 procent 2027.

Läs mer:

Här dumpar Tesla sina osålda bilar. Dagens PS

Då blir det färre bilar i Stockholm. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]