Northvolt behöver 100 miljarder kronor med kapaciteten om 150 gigawattimmar. Enligt grundaren Peter Carlsson måste bolaget ha ett bra kassaflöde innan börsplanerna blir verklighet. 

Peter Carlsson driver batteriproducenten Northvolt som ska få fordonsindustrin att ställa om till eldrift.

De första batterierna i Skellefteås fabrik ska vara klara vid slutet av året.

Stora belopp behövs

Målet 2030 är att Northvolt har omkring en fjärdedel av marknaden i Europa. Till det behövs mycket pengar.

”Vi behöver nog minst 100 miljarder för att bygga upp en kapacitet om 150 gigawattimmar”, säger Peter Carlsson till Di.

Hittills har cirka hälften av den summan kommit in genom krediter och riskkapital.

Peter Carlsson säger vidare att Northvolt kommer ha ett positivt kassaflöde om två år och bolaget har redan skrivit på kontrakt motsvarande 245 miljarder kronor, med stora kunder som Volkswagen, BMW och Scania.

ANNONS
ANNONS

Ytterligare 30 miljarder kronor ska satsas på en gemensam batterifabrik med Volvo Cars.

”Når vi våra operativa mål för hur effektiv produktionen ska bli kommer det bli en bra affär med svensk energi, storskalighet och effektivitet”, säger han.

Börsen kommer senare

Börsplanerna kommer, men de ligger längre fram i tiden.

”Att använda den publika marknaden för en senare finansiering kommer att bli nödvändigt. Vi kommer att bli ett publikt bolag, det råder det ingen tvekan om. Däremot är det ganska skönt i det här läget, när vi bygger fabrikerna, att inte rapportera kvartalsvis utan att agera i en privat struktur”, säger Peter Carlsson och klargör:

”Jag ser ju gärna att vi går till börsen när vi har ett bra kassaflöde och inte är i en tidig uppbyggnadsfas.”

Läs mer: Nya boomen: Alla vill ha en egen batterifabrik

ANNONS
ANNONS