Dagens PS

Noll stjärnor i krocktest för populära elbilen: ”Cyniskt”

Renault Zoe fick noll stjärnor i Euro Ncaps nya krocktest. Enligt svenska Trafikverket är nedgraderingen av krockkudden alarmerande. Foto: Euro Ncap
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 02 jan. 2022Publicerad: 08 dec. 2021

Populära elbilen Renault Zoe döms ut efter ett nytt krocktest av Euro Ncap.
Bilen får noll stjärnor – och är en av de farligaste som testats på senare år.
– Det är cyniskt att erbjuda konsumenten en prisvärd miljöbil om den kommer till priset av högre skaderisk vid en olycka, säger Michiel van Ratingen, chef för Euro Ncap.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Euro Ncap presenterar resultatet för sina elva sista krocktester för 2021. Av de elva testade modellerna fick sju högsta betyg med fem stjärnor. BMW iX, Genesis G70 och GV70, Mercedes-EQ EQS, Nissan Qashqai, Škoda Fabia och Volkswagen Caddy fick samtliga fem stjärnor.

Elbilarna Fiat 500e och MG:s Marvel R kom undan med hedern i behåll och fick fyra stjärnor vardera.

Sämre krockkudde än tidigare

För Renault och koncernkollegan Dacia är resultatet desto mer nedslående. Den faceliftade versionen av populära elbilen Renault Zoe fick noll stjärnor. Enligt Euro Ncap är den nya Zoe sämre än den gamla. Den sätesmonterade sidokrockkudden som tidigare skyddade huvudet och bröstkorgen har ersatts av en mindre effektiv bröstkrockkudde.

Renault Zoes krockskydd är ett av de sämsta i testerna på mycket länge. Foto: Euro Ncap

Totalt sett ger Zoe dåligt skydd vid krockar och saknar  meningsfull teknik för att undvika krockar, vilket diskvalificerar bilen från alla stjärnor. Vuxna i framsätet riskerar svåra skallskador vid en sidokrock, enligt testet.

Farlig för barn i baksätet

Barn som färdas i baksätet riskerar skallskador vid en sidokrock, enligt testresultatet. Skaderisken hos Renault Zoe är högre än nästan alla bilar som testats de senaste åren. Enligt Euro Ncap är skyddet i procent vid en krock mindre än hälften jämfört med de bästa bilarna.

ANNONS

Renault Zoe är Sveriges tredje vanligaste elbil och finns i 8800 exemplar i landet. Hittills i år har 1400 nya Renault Zoe registrerats i Sverige. Även Dacia Spring, som inte säljs i Sverige, fick uselt betyg i testet, endast en stjärna.

Nya billiga elbilen Dacia Spring som ännu inte säljs i Sverige får endast en stjärna. Foto: Euro Ncap

– Renault var en gång synonymt med säkerhet. Laguna var den första bilen som fick fem stjärnor, redan 2001. Men dessa nedslående resultat för Zoe och Dacia Spring visar att säkerheten nu har blivit en följdskada i gruppens övergång till elbilar. Det är cyniskt att erbjuda konsumenten en prisvärd miljöbil om den kommer till priset av högre skaderisk vid en olycka. Andra bilar, som Fiat 500e, som nyligen belönats med 5 stjärnor i Green NCAP, visar att säkerheten inte behöver offras för miljömässig renhet, säger Michiel van Ratingen.

Trafikverket: Alarmerande

Även det svenska Trafikverket är mycket kritiskt till Renaults sviktande säkerhet.

Euro NCAP:s tester visar på de betydande skillnader som uppstår när beslut fattas att inte uppgradera säkerhetsnivån för ett fordon som hålls i produktion. Särskilt alarmerande är tillverkarens nedgradering av krockkudden när dess fordon ansiktslyfts i andra områden som inte är säkerhetsrelaterade. I den här releasen kan vi se exempel på elbilar med liknande prisnivåer men anmärkningsvärt olika säkerhetsnivåer, säger Rikard Fredriksson, fordonssäkerhetsrådgivare på Trafikverket.

Renault: Är en säker bil

Renault i Sverige uppger för Dagens PS att försäljningen av Renault Zoe fortsätter och att bilen hade fem stjärnor innan kriterierna ändrats flera gånger. Bilen kommer nu få autobroms som standard i alla versioner:

ANNONS

– Vi kommer fortsätta sälja Renault i Sverige. Renault ZOE lanserades 2013 och fick då betyget 5* i dåvarande Euro NCAP protokoll. Sedan dess har testprotokollet ändrats i fem avseenden. Med samma utrustning kan en bilmodell förlora 1-2 stjärnor för varje utveckling av kriterierna. Renault ZOE E-TECH Electric är en säker bil som uppfyller alla lagstadgade krav och regelverk på de marknader där modellen säljs. Regelverken skärps med jämna mellanrum både med avseende på förbrukning och säkerhet. Renault förbättrar och anpassar sina bilmodeller ständigt för att leva upp till dessa krav. 2017 fattades beslutet att anpassa ZOEs passiva säkerhetsutrustning i enlighet med analys från faktiska olyckor. Samtidigt beslutades det även att utrusta modellen med den senaste aktiva säkerhetstekniken som AEBS med fotgängar- och cyklistavkänning, filbytesvarning och filhållarassistans tack vare radar- och kamerateknik. Vi vill påminna om den omfattande säkerhetsutrustningen som lanserades i samband med den tredje generationen av ZOE E-TECH Electric: LED-strålkastare (standard), fartbegränsare, automatisk nödbroms med fotgängar- / cyklistskydd, filbytesvarning, filhållarassistans, trafikskyltsavläsning, helljusautomatik och döda vinkeln-varning. Utrustningen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå. Renault ZOE E-TECH Electric, precis som alla Renaults fordon, uppfyller alla rådande lagstadgade krav på de marknader där modellen säljs. Renault ZOE kommer få autobroms som standard på samtliga versioner som en del i livscykelns utveckling. Från 1/3-2022 öppnar kundorder för autobroms på lägsta nivån som standard. Förseningen av autobroms på instegsmodellen beror på att tekniska modifieringar behövde göras. En dryg tredjedel av kunderna har valt att utrusta sin ZOE med autobroms, antingen som standard eller tillval beroende på version, , uppger Karin Lyrborn, kommunikationschef på svenska Renault för Dagens PS.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS