Dagens PS

Nästa Porsche 911 GT2 RS blir en hybrid med 700 hk

omslag porsche 911 gt2 rs hybrid
Nästa GT2 RS blir en vrålstark elhybrid. (Foto: Autocar)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 mars 2023Publicerad: 09 mars 2023

En rådande trend inom segmentet för prestandabilar är att använda sig av elektrifiering till förmån för prestanda. Nu rapporteras det om att nästa 911 GT2 RS väntas följa samma trend när modellen dyker upp mot slutet av 992-generationen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det ryktas om att den nya modellen – Porsche 911 GT2 RS Hybrid – kommer att vara den mest kraftfulla och snabbast accelererande varianten av 911. Det rapporterar brittiska Autocar.

Den som väntar på något gott

Det sägs att nya GT2 RS väntas dyka upp under 2026 i form av en limiterad toppmodell. Prismässigt väntas den landa på över tre miljoner och pumpa ut över 700 hästkrafter.

Tekniken som används kommer från Porsche 919 Hybrid, den framgångsrika Le Mans-bilen. En vidareutveckling av samma system finns i märkets 963 LMDh-bil som visades upp på Goodwood Festival of Speed i mitten av förra året.

Uppifrån och ner

Den nya elektrifierade drivlinan ska komma att debutera i 911 GT2 RS, men kommer även att dyka upp i instegsvarianter av 911 mot slutet av årtiondet. Det har länge spekulerats i att 911 kommer att dyka upp som laddhybrid, men så är alltså inte fallet.

porsche 911 gt2 rs hybrid bakdel

Porsche 911 GT2 RS känns bland annat igen på den enorma vingen. (Foto: Autocar)

I stället är det en mildhybridlösning som ska erbjudas, där en elmotor används som ett komplement till förbränningsmotorn. Målsättningen är att nya generationen 911 ska klara av 2,8 sekunder till 100 med en toppfart på 340 kilometer i timmen.

ANNONS

Den nya elektrifierade drivlinan innebär även en högre vikt, något som Porsche är måna om att parera. Tanken är att nya 911 GT2 RS Hybrid utvecklas för att väga hålla vikten nere i största möjliga mån.

Det totala viktpåslaget – en konsekvens av den elektrifierade drivlinan – väntas således bli max 100 kilogram. 

Även Porsche 911 går mot en elektrifierad framtid, men inte i den utsträckning som det tidigare påståtts.

Läs även: Test: Porsche 911 GTS är en gyllene medelväg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS